SØGNE: — Planen er ikke laget med utgangspunkt i store mobbeproblemer, men fordi skolen vil være på forskudd, sier rektor Gisle Johanssen ved Nygård skole.Skolen har 350 elever fra første til sjuende trinn, og selv om ikke mobberne er sterkt iøynefallende, vet rektoren at problemet eksisterer.- Vi ville være blåøyde om vi påstod at det ikke skjer mobbing. Det året jeg har vært her, har jeg opplevd svært lite, men det hender vi oppdager elever som plager eller blir plaget, sier rektoren.Nyttig redskap

Handlingsplanen er en felles rettesnor for de 33 lærerne. Oppvekst- og kulturutvalget i kommunen tok initiativ til å få skriftlige kjøreregler i Søgne-skolene, slik enkelte andre kommuner har gjennomført.- Vi har laget planen så kortfattet og oversiktlig at den er et nyttig redskap for læreren, sier Johanssen.Den forteller for eksempel at mobbing kjennetegnes av aggressiv eller ondsinnet atferd, at dette gjentas og pågår over tid, og at forholdet mellom mobber og offer er skjevt i styrke.Mens mobberne utstråler selvsikkerhet, fysisk styrke, mangel på empati og har behov for å dominere, er mobbeofrene stille og beskjedne, engstelige, og tar ikke igjen. De kan også være av typen som erter på seg medelever, ifølge denne planen.- Når mobbing skjer, er det oftest blant de eldre elevene på skolen. Erting blant de yngste vil jeg ikke karakterisere som mobbing, som jo er mer systematisk plaging, forteller rektoren.Lærerne forsøker først å snakke mobberen til fornuft på egenhånd. Dersom dette ikke fører fram, blir sosiallærer og eventuelt foreldre koblet på saken.Liste med tiltak

11 tiltak mot mobbing er listet opp i handlingsplanen, blant annet positive aktiviteter.- Jo mer vi legger til rette for aktiviteter alle oppfatter som positive, jo større er muligheten for å unngå mobbing, sier Johanssen. Skolen har også en fadderordning som virker nyttig. Denne går ut på at sjetteklassingene får ansvar for å se til hver sin førsteklassing i løpet av skoleåret.Dette er tiltakene mot mobbing på Nygård skole:Ukentlig klassens time der temaet mobbing, erting og plaging tas opp.Elevsamtaler.Fadderordning.Positive elevaktiviteter på tvers av klassetrinnene, for eksempel joggedag, skolens time eller turneringer.Vakthold i friminutt. Vakt noterer navn og melder fra til klassestyrer ved mobbeepisoder.Samarbeid mellom foreldre og skole. Klassefester, turer og møter med mobbing som tema.Henvendelser fra elevene om mobbing meldes sosiallærer.La elevene være delaktige for å hindre mobbing og plaging.Sørg for at elevene blir hørt og tatt på alvor. Bruk for eksempel loggbok.Henvendelser fra foresatte til skolen om mobbing diskuteres og meldes rektor.Elevråd drøfter også tiltak mot mobbing.(May 29 1999 8:24)