EVJE OG HORNNES: — Dette har vi ventet på lenge, sier næringspolitisk konsulent Simon Thorsdal i Agder-Telemark Skogeigarforening til Fædrelandsvennen.

Tømmertransportørene gleder seg over at samferdselsminister Torhild Skogsholm nå vil åpne for en prøveordning med økt totalvekt på tømmervogntog.

Prøveordningen vil i første omgang skje på spesielt utvalgte veier, som vurderes å tåle den økte vekten.

Prøveordningen skal gå over to år og innebærer at 22 meter lange tømmervogntog kan øke totalvekten fra dagens øvre grense på 50 tonn til 56 tonn.

Tømmerbilsjåfør Magne Engesland i Evje og Hornnes har kjørt tømmer i 33 år. Han ønsker nyordningen velkommen. Da vil selskapet han kjører for gå til anskaffelse av nye langhengere slik at doningen han kjører blir 22 meter lang, mot dagens 18,3 meter.

— Ved å laste opp denne med en totalvekt på 56 tonn, vil lasten ligge lavere, tyngdepunktet bli lavere og vi kan sette opp farten og kjøre tryggere, sier han til Fædrelandsvennen.

Viktig sak

— Økt totalvekt på tømmervogntog har vært en viktig sak for skogbruket i flere år, sier Simon Thorsdal.

Dette fordi at bilparken, som etter hvert hatt fått stadig flere 22 meter lange vogntog, da kan utnytte lastekapasiteten fullt ut uten at det øker tillatt akseltrykk.

— Å øke nyttelasten betyr at vi kan frakte mer tømmer på færre biler. Dette er både lønnsomt og miljøvennlig, sier Thorsdal.

Skogeierne vet foreløpig ikke på hvilke veistrekninger veimyndighetene vil åpne for 56 tonn tunge tømmervogntog, men Thorsdal håper at de veiene der det er tillatt med 22 meter lange vogntog raskt vil kunne brukes. Problemet kan være at enkelte broer ikke tåler en slik totaltvekt.

— Vi tar det for gitt at Vegdirektoratet tar dette inn over seg ved vedlikehold og bygging av nye broer, sier Thorsdal.

Bekymret

Fylkessekretær Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk i Aust-Agder er bekymret over vektøkningen.

— Bevegelsesenergien øker ganske betydelig. Da blir dette vogntoget vanskeligere å stoppe. Det vil sannsynligvis trenge over 100 meter for å stoppe på tørr asfalt i 80 kilometer i timen. En personbil stanser på 25 meter. Å kjøre bak en tømmerbil er en spennende opplevelse. Av og til kan man lure på om de overholder lovlig lastevekt, sier han.

johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no