kristiansand: Ordfører Jan Oddvar Skisland (KrF) i Kristiansand vedgår at økningen i forhold til dagens nivå er betydelig, men han ser ingen alternativer.— Det koker ned til et spørsmål om vei eller ikke vei. Staten bidrar med omkring 25 prosent, resten må vi skaffe selv og da ser jeg ingen andre muligheter enn bom. Jeg er glad for at det er lagt inn så mye til sideveier, særlig i Vågsbygd, til myke trafikanter og til kollektivtrafikk. Vi får et kjempebra system for alle trafikanter, jeg håper det sukrer pillen litt, sier Skisland.Ordfører Torhild Bransdal (KrF) i Vennesla er ikke bastant i sine uttalelser.- I utgangspunktet er det dyrt. Men jeg må ha detaljer om rabatter, kollektivløsninger og ordninger for yrkestrafikk før jeg kan si noe mer konkret. Saken er på ingen måte ferdig drøftet. Vi vil ha mer vei, men ikke mer enn vi trenger - personlig er jeg svært opptatt av å satse på kollektivtrafikk, sier Bransdal.Også ordfører Eli Løite (H) i Søgne er positiv til planene, det er nødvendig med høy bomavgift om vi skal få de veiene som trengs.- Men vi må sørge for at yrkestrafikken - lastebiler, rørleggerbiler, elektrikerbiler og mange andre - får en gunstig rabattordning. Matpakkekjørerne derimot kan med fordel kjøre kollektivt.Ordfører Johnny Greibesland (Sp) i Songdalen synes de planlagte bomprisene er høye, men tror det er nødvendig.- Mange songdøler som jobber i Kristiansand har sittet i kø i årevis, og gleder seg til bedre vei. Jeg er også glad for satsingen på mye trafikanter, særlig gang- og sykkelsti mellom Nodeland og BrennåsenSå lenge stortingsflertallet ikke vil bevilge nok midler til stamveinettet, er det ingen vei uten om bompenger, mener Greibesland.- For Songdalen er det viktig å få bekreftet at veien kommer og hvor den kommer, slik at vi kan disponere arealene i kommunen.