KRISTIANSAND: — De fordelene tunnelalternativet hadde smuldrer langt på vei bort, og argumentene for å bruke 300 millioner kroner ekstra er nå mye dårligere, mener Stig Berg-Thomassen fra Statens vegvesen, prosjektleder for E 39-utbyggingen.Onsdag informerer han bystyret om alternativene, som politikerne skal tygge på før endelig behandling på tampen av høstsemesteret. 1,6 milliarder

Etter veivesenets beregninger står det om høybro til 1520 millioner kroner, lavbro til 1625 millioner eller tunnel til 1900 millioner - nesten to milliarder kroner.- Vi kan ikke anbefale tunnelalternativet. Det er svært dårlig anvendte penger, mener prosjektlederen.Det var først i vår veiplanleggerne tenkte ut det nye lavbroforslaget for E 39, som de nå for første gang presenterer som fotomontasje:Den gamle høybroa rives. Baneheitunnelen og rundkjøringen ved Gartnerløkka blir som i dag. Lavbroa passerer over Vestre Strandgate, frigjør et areal for parkeringshus ved jernbanen, og stuper inn i fjellet ved den gamle KMV-dokka.Den viktige tilgjengeligheten til containerhavna sikres ved et kryss i samme tunnel, der avkjørselen havner i en rundkjøring nord for Samsen. Velger billigste løsning

Men fordi lavbro er hundre millioner kroner dyrere enn høybro, må distrikstveisjefen fortsatt anbefale den mest iøynefallende løsningen. Hadde prisen vært den samme, ville valget falt på lavbroa.- Da ville det ikke vært særlig tvil. Men det skiller fortsatt om lag hundre millioner, som kan anvendes til ganske så mange prosjekter i Kristiansand og omegn, sier Stig Berg-Thomassen.Prosjektledelsen poengterer at Euroterminalen på dagens jernbaneområde vil skyte seks etasjer til værs, og at høybroa dermed vil bli skjult fra sjøen og deler av byen.Dermed mener de broløsningen som estetisk problem bare er tullprat.- Problemet er kraftig oppblåst, og med lavbroa er det enormt oppblåst, sier Berg-Thomassen.Da Fædrelandsvennen hadde en spørrerunde blant politikerne i vår, delte de seg på midten i valg mellom høybro og tunnel. Men det var før de fikk høre om det nye lavbroforslaget, som de omtalte som interessant.I tillegg til fire felts E 39 kommer fire felts lokalvei, som erstatter dagens Vesterveien, forbeholdt busser og øvrig trafikk til og fra sentrum. Vågsbygdveien skal imidlertid kobles på E 39 i Kolsdalen.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no