LILLESAND: — Sjåførene er flinkere til å følge reglene enn før. Det siste avviket vi har fått i loggen fra Securitas, er helt tilbake til i sommer. Og jeg har ikke blitt informert om naboklager i den senere tid, sier administrerende direktør på Asko, Erik Nyhuus.Brit Lauvrak Andersen, en av de nærmeste naboene, har imidlertid en annen oppfatning.- Vi er overhodet ikke fornøyde. Antallet klager kan jeg ikke si noe om. Men selv har vi redusert antall klager fordi vi ikke klarer å følge opp lenger, sier hun.Naboer har i årevis vært misfornøyd med støy fra trailere som kommer inn til anlegget nattestid. Andersen innrømmer at støyforholdene er blitt bedre enn da naboene startet opp prosessen for tre år siden. - Men fremdeles står trailere og sviver med aggregat og maskiner på. Dette skjer omtrent hver uke. Og rapporten fra Sinus konkluderer jo med at støynivået er for høyt, sier hun.Sinus utførte målingene utenfor familien Andersens bolig i Grøgårdsmyrveien, med tanke på en eventuell støyskjerm. Det maksimale nivået fra lasterampene lå på 55-60 decibel. En bil med motor og aggregat i gang gir et nivå på 52-54. For å innfri dagens grenser for industristøy om natten er det behov for å dempe lossenivået med 5-10 decibel og aggregatstøyen med 12-14.For å få laste- og lossestøyen tilstrekkelig ned utenfor boligens første etasje måtte skjermen ved kanten av plassen ved Asko være hele åtte meter høy. Og utenfor andre etasje i boligen ville heller ikke dette dempe godt nok. Sinus konkluderer imidlertid med at dersom det viktigste er å få ned aggregatstøyen, bør man vurdere å sette opp en åtte meters skjerm eller bygning.Asko har kommet til at det er uaktuelt med støyskjerm ettersom effekten er så liten.- En åtte meters skjerm ville være en estetisk forurensningskilde av rang og se helt tåpelig ut, sier Nyhuus.Han viser til at det er gjort en rekke støydempende tiltak. Mottaksrampene er gummiert, varselsskilt om reglene blir belyst når sjåførene kommer, og det er el-tilslutning for trailerne, slik at aggregatene kan slås av. I tillegg er det tv-overvåking og besøk av Securitas.- Hvis alle respekterer instruksene, mener vi at tiltakene løser problemene, sier Nyhuus.- Vi skjønner at de ikke kan sette opp en åtte meter høy mur. Men vi mener at det er Askos problem å få ned støynivået. Selv har vi måttet bytte til et soverom som er mindre støy-utsatt. Denne saken er vi ikke ferdige med, sier Andersen.- Hver uke er vi i kontakt med sjåfører som lar aggratet gå. Noen sier de aldri har vært der før og ikke kjenner rutinene. Andre hevder at de ikke har sett skiltingen. Eller at de bare skal stå der en liten stund. Når vi sier at det er el-tilkobling like ved, blir de litt flakkende i blikket. Vi har truffet på en god del utenlandske sjåfører, og de skjønner jo ikke de norske skiltene, sier Andersen. Nyhuus sier at sjåfører som ikke følger retningslinjene, får én advarsel. Deretter nektes de å komme igjen.- Nå er det ute til høring nye regler for industristøy. Hvis de blir vedtatt, noe alt tyder på, vil de gjelde fra nyttår. Og der er vi allerede godt innenfor støygrensene, sier han.