KRISTIANSAND: Innen utgangen av april blir det klart hvor mange ved de enkelte flyplasser som berøres.Oppsigelsene kommer bare et halvt år etter den forrige, omfattende slankekuren i de to flyselskapene.— Et anslag lyder på at opp mot 1000 ansatte vil bli overflødige. Det vil si rundt 10 prosent av våre ansatte, sier Hans Otto Halvorsen til Fædrelandsvennen. Han leder prosjektgruppen som skal samordne arbeidsstokken etter at SAS kjøpte Braathens. - Det ligger ikke i kortene at 10 prosent ved hver flyplass sies opp. Noen steder blir det flere, andre steder færre, fremholder han.Halvorsen sier at det heller ikke er slik at ansatte i de to selskapene blir eller må gå, alt etter hvilket selskap som opererer flyene til flyplassen.Det betyr med andre ord at de 24 SAS-ansatte på Kjevik ikke nødvendigvis må se seg om etter annet arbeid, selv om SAS sluttet å fly på Kjevik fra 2. april. Følgelig er også de 70 hos Braathens på Kjevik spent på hva som skjer.- Poenget blir å samordne organisasjonen. Antall og fordeling av daglige flyvninger avgjør hvor stort bakkemannskap som trengs, sier Hans Otto Halvorsen.Etter at sommerprogrammet ble innført sist tirsdag, flyr Braathens åtte daglige turer til Gardermoen, Maersk Air fire daglige til København og Norwegian Air Shuttle, som flyr for Braathens, ti daglige til Vestlandet.Maersk Air betjenes av SAS på Kjevik.Frekvensene er i antall langt på vei identisk med programmet før påske. Det nye er bedre spredning av avgangene.- Dermed trengs også mindre bemanning. Ved noen flyplasser blir bemanningen betydelig mindre, sier Hans Otto Halvorsen.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no