KRISTIANSAND: — Jeg blir jo irritert, og regner med at Europark ordner opp i dette, sier Eva Sørensen.

Hun parkerte bilen sin utenfor Coop Mega i Vestre Strandgate/Henrik Wergelands gate i Kristiansand lørdag formiddag. Da hun gikk bort til parkeringsautomaten, oppdaget hun at denne var ute av drift, og at det dermed ikke var mulig å betale for parkeringen.

760 kroner

Da hun etter sine ærend kom tilbake til bilen, lå det en gul lapp på frontruta hennes. Det som skulle være en kjapp tur til byen, ble plutselig en dyr affære.

UTE AV DRIFT: Denne automaten var ute av drift lørdag. Likevel fikk Eva Sørensen bot. Foto: Tore André Baardsen

760 kroner var kravet fra parkeringsselskapet.— Jeg prøvde å ringe Europark, men fikk beskjed om at kundesenteret kun er åpent fra mandag til fredag. Jeg har hørt litt sånn om selskapet før, blant annet har noen venner fått bot mens de har stått i kø for å betale, sier Sørensen.

Hun sier hun ikke la merke til om flere hadde fått bot. Hun kommer til å ta kontakt med Europark, og mener hun bør slippe å betale for boten hun fikk.

— Må man, så må man, men jeg føler ikke det er rettferdig at jeg skal betale. Jeg sjekket til og med om det var flere automater, men jeg fant ingen. Den må i så fall ha vært i parkeringskjelleren, sier hun.

- Må legge lapp på dashbordet

Pål Gleditsch, kommunikasjonsdirektør i Europark, kjenner ikke til hva som har skjedd i Sørensens tilfelle, men sier at parkeringsselskapet følger spillereglene i den frivillige bransjeavtalen mellom forbrukermyndigheter og parkeringsoperatører.

Har du opplevd noe lignende? Send oss et tips!

— Det er vår oppgave å holde automater i orden. Men når automater er i ustand, skal bilførerne enten varsle parkeringsselskapet på telefon eller skrive en lapp om dette og legge den i frontruten i bilen. Da gir vi ikke bøter, sier han.

— Men hvis det finnes flere automater i drift på samme parkeringsplass, må bilistene betale parkeringsavgift her. Da holder det ikke å si at den ene automaten var i ustand.

Ifølge Gleditsch er kundesenteret deres åpent hele døgnet alle dager. Han kan derfor ikke forstå at Sørensen ikke har kommet fram på telefon. Kommunikasjonsdirektøren avkrefter også at man kan bli ilagt kontrollavgift mens man står i kø for å betale parkeringsavgiften.

FIKK BOT: Det var på denne parkeringsplassen i Vestre Strandgate at Eva Sørensen fikk bot til tross for at automaten var i ustand. Foto: Tore André Baardsen

— Nei, våre ansatte skal ikke ilegge bot mens kunder står i kø for å betale. Dessuten har vi også en regel om ventetid, det vil si det må ha gått minst tre minutter fra bilen er parkert til det kan ilegges bot.

- Tenkte det var deres feil

— Jeg tok et bilde for å være på den sikre siden. Det slo meg ikke at jeg måtte skrive lapp. For når automaten ikke virker, og jeg har forsøkt å betale, tenkte jeg det var Europarks feil. Jeg hadde aldri trodd at jeg ville kunne få bot da, sier Sørensen.

Forbrukerrådet forklarer at Eva Sørensen nok må belage seg på å betale boten.

— Her har nok parkeringsselskapet sitt på det tørre. Derfor råder vi alle til å sjekke vilkårene fra parkeringsselskapet, spesielt hvis det er noe galt med parkeringsautomaten, sier Eirik Nyberg, leder for Forbrukerrådet i Agder.