PÅ VEI NED HEISEN: Slik ser det ut fire etasjer under bakken, i det bilen kommer ned heisen og fraktes videre ut til en ledig bås. Å hente opp bilen tar minst halvannet minutt. Foto: Vegard Damsgaard
FORNØYDE BRUKERE: Politikerne Grete Kvelland Skaara og Aase G. Paulsen (t.h.) spurte et par av københavnerne om de var tilfreds med anlegget. ?Glimrende. Byen er spekket av biler. Folk blir rasende om det ikke er ledig parkering, forteller Lene Bredsdorf, her sammen med mannen Thomas. De bor i nærheten. Foto: Vegard Damsgaard
INNKJØRING FRA GATEN: Anlegget i København har innkjøring fra gateplan, på Torvet i Kristiansand vil man først kjøre ned en etasje under bakken før bilen forlates. Her sjekkes anlegget i Nørre Allé. Foto: Vegard Damsgaard
NÆRMERE I ØYESYN: Fire etasjer under bakken får politikerne, deriblant Frp-gruppeleder Tor S. Utsogn (t.v.), se bilene der de skyfles ut. Her forklarer Bjørn Edvardsen, sjef for den norske leverandøren P-Plan AS. Foto: Vegard Damsgaard

Liten tvil om at det er dejlig å parkere i København.

Lusne 690 kroner må en københavner betale for å sette bilen i et automatisk parkeringsanlegg under bakken – i året! Det tilsvarer mindre enn to kroner dagen.

— I Kristiansand koster de billigste plassene i parkeringshus 700 kroner måneden. Så har vi bosoneparkering på gaten, som koster 1800 i året, forklarer daglig leder Raymond Solaas i Kristiansand Parkeringsselskap.

Han var i delegasjonen med et dusin byråkrater og politikere fra Kristiansand som brukte hele torsdagen til å studere moderne, plassbesparende parkeringsløsninger i den danske hovedstaden.

Der er det de siste par årene bygd tre helautomatiske, underjordiske p-hus med totalt 840 plasser, tiltenkt beboerne i nærheten.

De er blitt svært dyre i drift, 10.000 kroner per plass. Og da er ikke investeringen medregnet.

— Hvem subsidierer plassene, lurte kristiansanderne.

— Det gjør kommunen, svarte Hanne Tidemand, områdesjef i København Parkering, hvorpå kommunetoppene fra Norge himlet med øynene.

Hun sa at kommunen hadde et sterkt ønske om å få bilene vekk fra overflaten. Derfor denne viljen til å subsidiere 9300 kroner.

— Men det var sterke reaksjoner for få år siden, da prisen per år økte fra 210 kroner til 610 kroner. Vi måtte forklare københavnerne at de ikke får det billigere andre steder, opplyser Tidemand.

Kravet for å få den symbolske p-avgiften er at personen må bo i bykjernen, dessuten er det førstemann til mølla. Ingen er garantert plass.

Hun rådet samtidig "fjellapene" fra Sørlandet til å velge et tradisjonelt anlegg, så sant det er plass til det. Både investering og drift av et slikt anlegg er langt billigere, etter deres erfaring.

I et automatanlegg plasseres bilen i en heis. Deretter blir den fraktet ned i dypet og plassert i en lagerhylle i løpet av et par minutter. Neppe egnet for kundeparkering, mener de fleste politikerne fra Kristiansand etter studieturen over Skagerrak.

Fra 2005 har københavnerne innført et nytt parkeringsregime. De har utvidet betalingssonen, økt fra 600 til 1600 billettautomater. I den innerste delen av byen koster det shoppingglade dansker 29 kroner timen å parkere på gaten, noe dyrere enn i Kristiansand.

Det har ført til at Københavns parkeringsselskap nå omsetter for svimlende 550 millioner kroner.

— Hvor skulle vi ellers få penger fra. Det vet jo dere politikere, at ett sted må det tas inn. Eller; dere har jo oljen i Norge, dere slipper å bekymre dere, sier Tidemand.

Torvanlegget i Kristiansand hadde høringsfrist forrige fredag, og kommer til ny behandling i byutviklingsstyret 10. mai. Politikerne holder inntil videre døra på gløtt for både automatisk og tradisjonelt anlegg med rundt 400 plasser.