KRISTIANSAND: Justvik skole har fattet ett mobbevedtak på tre år, mens Fagerholt skole har fattet 21 vedtak.

Rektor på Justvik, Helge Sannes, sier at de løser sakene på trinnet hvor mobbingen oppstår.

— Vi har en rolig skole, med ingen store og presserende saker. Sakene som oppstår løser vi på trinnet, sier Helge Sannes.

— Hva vil det si?

— Da løser vi saken ved å følge vår mobbeplan, der den som mobber, offer og foreldre tas inn til samtaler. Og så følges saken opp ved kontaktlærer, sier han.

ETT VEDTAK: Rektor på Justvik skole sier at skolen løser mobbesaker ved å følge egen mobbeplan og at de involverte tas inn til samtaler. Han mener det ikke er nødvendig å fatte enkeltvedtak i slike saker. Foto: Reidar Kollstad

Løses på trinnet

Ifølge Elevundersøkelsen sier syv prosent av de spurte elevene på Justvik skole at de mobbes flere ganger i måneden eller hyppigere. Skolen har 260 elever.

Først mente Sannes at de hadde ingen enkeltvedtak de siste årene, og vedgikk at han burde fattet et vedtak på en sak før jul. Men så ringte han opp Fædrelandsvennen igjen og fortalte at han likevel hadde fattet et vedtak da.

— Vi følger opp paragraf 9a, men vår policy er at slike saker bør løses kjapt på trinnet.

— Men da kan du ikke dokumentere hva som er gjort i ettertid?

— Det er det springende punkt, og det er et poeng. Vi kan være mer bevisste på å dokumentere, men vi er en rolig skole, sier han.

- Ikke samme fokus

21 VEDTAK: Rektor på Fagerholt skole, Arild Sæbø, tror ikke hans egen skole har flere mobbesaker enn andre skoler, men at det høye antallet enkeltvedtak skyldes en sterk bevissthet rundt lovverket. Foto: Reidar Kollstad

Rektor på Fagerholt, Arild Sæbø, har en helt annen praksis.— Man kan tolke tallet vårt som om vi har mye mobbing, eller at vi er flinke til å skrive vedtak. Jeg tror ikke de andre skolene med få vedtak har mindre mobbing enn oss, men heller at de ikke har samme fokus eller er bevisste på lovverket slik vi er, sier Arild Sæbø.

Fagerholt deltok ikke i Elevundersøkelsen i fjor, men tall fra 2011 viser at ingen av de spurte på 7. trinn følte seg mobbet. Rundt åtte prosent av alle de spurte føler seg imidlertid mobbet flere ganger i måneden eller hyppigere.

— Får vi en henvendelse om mobbing, så skriver vi ut vedtak uansett. Det er ikke noe spørsmål om vi er uenige i om det mobbes eller ikke, og vi vurderer videre tiltak etter at vedtak er skrevet, sier han, og presiserer:

— En henvendelse fra foreldre på mobbing kan ofte fører med seg både to og tre enkeltvedtak.

Han er også klar på betydningen av å dokumentere arbeidet som gjøres mot mobbing på skolen.

— Dokumentasjon blir ikke mindre viktig, spesielt når det kreves delt bevisbyrde mellom partene. Men det er klart, det blir mye administrativt arbeid på lærerne etter hvert, og det er uheldig, sier Sæbø.

- Vedtak ikke nødvendig

Totalt seks skoler har ikke fattet et eneste vedtak de siste tre skoleårene. En av skolene er Voie med 128 elever på 1. - 4. trinn.

— Vi har hatt situasjoner med plaging og erting, men vi griper raskt fatt i sakene. Da samtaler vi med barna, gjør avtaler og følger opp med ekstra voksne til stede i friminuttet. Foreldre har opplevd at de tiltakene har vært nok, og derfor har det ikke vært nødvendig å fatte enkeltvedtak, sier rektor Ragnhild N. Topstad.

— Vi har også et skriv som skolen og foreldrene skriver under på ved slutten av året der det bekreftes at skole ikke kjenner till eller er gjort oppmerksom på at eleven har blitt mobbet.