KONTAKT: Frode Storbukås er flyveleder på Kjevik. Han holder kontakten med flyene på vei ned mot landing. Foto: Jon Anders Skau
SOVER PÅ JOBB: Den nye tårnet på Kjevik er utstyrt med flere sengeplasser. Foto: Jon Anders Skau
FLYVEFULLMEKTIG: André Jensen tar ned et KLM-fly torsdag morgen. Foto: Jon Anders Skau
FULL OVERSIKT: Det nye flytårnet har utsikt over hele flystripa. Foto: Jon Anders Skau
VIKTIGE BRIKKER: Dette er det viktigste verktøyet i tårnet. Foto: Jon Anders Skau
UTSTYR: Camilla Aune demonstrer utstyret i tårnet. Foto: Jon Anders Skau
BIL PÅ BANEN: Er klossene plassert på denne måten, betyr det at det er bil på banen. Foto: Jon Anders Skau

KRISTIANSAND: — Jeg tror flytårnet på Kjevik er det siste flytårnet som bygges i Norge. Trenden fremover er digitale tårn, sier flyveleder ved Kjevik flyplass, Frode Storbukås.

Bli med på omvisning i det nye tårnet her

På digitale flytårn plasserer de kameraer langs rullebanen, som kobles til skjermer på et kontor. Flygelederen trenger dermed ikke å oppholde seg på flyplassen, noe Storbukås sier kan være gunstig på mindre flyplasser.

— Først og fremst er det mye billigere. I tillegg er det sikrere om natten og når det er dårlig sikt fra tårnet. Mindre flyplasser med lite trafikk kan ha én flyveleder, som drifter ti flyplasser samtidig, sier Storbukås.

To tårn

2. juni flyttet de inn i det nye 36 meter høye tårnet på Kjevik. Tårnet bemannes daglig av to flyveledere og en fullmektig. Fordelene med det nye tårnet er mange.

— Det viktigste er at vi nå ser hele rullebanen. Før måtte vi bruke kamera for å ha oversikt over den nederste delen av rullebanen. I tillegg til å se hele rullebanen, har vi også bedre oversikt over området rundt rullebanen, sier Camilla Aune, fungerende sjef i tårnet.Normalt har tårnet på Kjevik ansvar for rundt 60 landinger eller avganger daglig. Under sommersesongen kan det være helt nede i 25 bevegelser på banen.

Det nye tårnet har mye nytt utstyr for å holde kontroll på flyvningene, men det viktigste redskapet for flygelederen er enkle plastklosser i fire forskjellige farger.

— Radarskjermen er viktig, men det viktigste er fortsatt plastklossene. De flytter vi i en bestemt rekkefølge etter hvordan flyene beveger seg på flyplassen. Den blå klossen er for fly som tar av, den gule er fly som lander, den rosa og svarte er forbeholdt mindre fly samt fly som passerer i luftrommet over, sier Aune.

Trøbbel i tårnet

Tirsdag rives det 50 år gamle, 16 meter høye, tårnet på Kjevik. Det mener flygefullmektig ved flyplassen, André Jensen, er akkurat tidsnok.

FULL OVERSIKT: Det nye flytårnet har utsikt over hele flystripa. Foto: Jon Anders Skau

— Da vi jobbet i det gamle tårnet, hadde jeg konstant bihulebetennelse. Vi hadde fire klimaanlegg, som alle jobbet mot hverandre. Temperaturen varierte fra 17 til 30 grader opptil flere ganger i løpet av samme vakt, ler Jensen.Han har mange historier fra det gamle tårnet. Store artister til festivalene i området, som alle kommer i privatfly, unnasluntrere i førstegangstjenesten og fly som var høyere enn tårnet.

— Da Forsvaret hadde en øvelse for noen år siden, fikk vi besøk av verdens nest største fly, Lockheed Galaxy. For å unngå at det tunge flyet skulle gjøre rullebanen ujevn, måtte det flyttes hver time. Vi hadde også en kuriøs historie for noen år tilbake. Sjefen reiste til Evje på elgjakt, samme dag måtte vi jage en løpsk elg av rullebanen, sier Jensen.