KRISTIANSAND: Det sier stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) til Fædrelandsvennen.

Hun reagerer på at stortingskollega Hans Fr. Grøvan (KrF) nå gjør seg til pådriver for å få etablert en togrute med totimers-frekvens på Sørlandsbanen. Onsdag stiller han spørsmål til samferdselsministeren i Stortinget, og spør hvordan dette kan komme på plass. NSB har gjort det klart at tilbudet kan etableres innenfor dagens budsjett, vel og merke dersom sovevognen droppes.

— Det var de rødgrønne som rotet dette til i vår, sier Grøvan og viser til at den daværende Sp-ledelsen i Samferdselsdepartementet parkerte NSBs plan om hyppige togavganger som hadde skapt håp og begeistring i Agder-fylkene.

Nå vil han få saken på skinner igjen, men Kari Henriksen mener han gjør en bommert:

Flertall for både óg-løsning

— Det er dumt at Grøvan nå velger bort sovevognen. I merknad til revidert budsjett jobbet jeg i vår for et forslag om å be regjeringen vurdere et togtilbud som både inkluderer hyppigere avganger på dagtid og sovevogn på Sørlandsbanen. Det fikk vi faktisk flertall for, men KrF og Frp stemte mot, sier Kari Henriksen.

— Jeg har jobbet videre med dette gjennom våre folk i transportkomiteen i høst, og 13. november sendte vår fraksjon brev til samferdselsministeren om saken, og jeg antar svaret foreligger en av disse dagene. Kunne ikke Grøvan ha avventet det? Han sitter jo selv i transportkomiteen, sier Kari Henriksen.

Nyvalgt Vest-Agder-representant Hans Fr. Grøvan kan ikke svare på hvorfor KrF stemte mot dobbelforslaget i vår, men sier det er helt naturlig at han stiller spørsmål til samferdelsministeren nå.

NSB må ha bestilling

— NSB har budsjett og positiv vilje til å etablere totimers-tilbud, men de må ha en bestilling, og den må komme fra samferdselsdepartementet. Det var Senterpartiets politiske ledelse som satte en stopper for dette i vår, og det er viktig at jeg, som representerer samarbeidspartiene, nå stiller dette spørsmålet til den nye statsråden, sier Grøvan.

— Ved å droppe sovevogn har KrF har senket togambisjonene, og det er er grunn til å spørre om hvorfor dette ikke har vært med i budsjettforhandlingene. Eller er det sånn at de har hatt dette oppe og tapt? spør Kari Henriksen.

Den grønne stamveien

— Dette behøver ikke være en budsjettsak, for totimers-tilbudet kan realiseres innenfor de eksisterende rammer under forutsetning av at sovevognen kuttes, repliserer Grøvan.

— Men flertallet på Stortinget ba i vår om en løsning som også inkluderer sovevogn?

— Hvis flertallet vil bevilge penger til begge deler er det flott. Men det er helt klart at en økt frekvens på avgangene er det som er høyst prioritert, også fra fylkeskommunenes side. Det handler om å tilrettelegge for en regularitet som gjør at dette blir den grønne stamveien. Dersom det også bevilges midler til sovevogn, får det eventuelt komme som et pluss, sier Hans Fr. Grøvan.