VENNESLA: Dette ifølge den siste vikarundersøkelsen som Utdanningsforbundet har foretatt i Vest-Agder.

— Lærere som blir erstattet av ufaglærte vikarer har økt betraktelig siden vi begynte med denne "temperaturmålingen" på skolenes vikarbruk. Man trenger ikke være Snåsa-mannen for å skjønne at denne utviklingen bare vil fortsette, sier kontaktperson for grunnskolene, Tor Anders Råbu, i Utdanningsforbundet Vest-Agder.

I uke seks og syv i vinter undersøkte Utdanningsforbundet vikarbruken i de 109 grunnskolene i Vest-Agder. To tredeler av skolene svarte på spørsmålene de fikk.

Undersøkelsen har vært gjennomført fire ganger tidligere, men aldri har så mange skoleledere oppgitt at de setter inn ufaglært arbeidskraft ved fravær.

MANGE LEDIGE TIMER: Tor Anders Råbu i Utdanningsforbundet har gjort en undersøkelse som viser at det i for stor grad ikke settes inn vikarer eller brukes ufaglærte vikarer i Vest-Agders grunnskoler.

Et økende problem

• 2006: Av et totalt fravær på 6197 timer, ble 1193 timer dekket av vikar uten godkjent lærerutdanning (19,25 prosent). 955 timer ble ikke dekket inn.

• 2013: Av et totalt fravær på 6331 timer, ble 1995 timer dekket av vikar uten godkjent lærerutdanning (31,5 prosent). 999 timer ble ikke dekket inn.

Fraværet rammer elever med enkeltvedtak om spesialundervisning hardest. I 2006 ble det ikke satt inn vikar i 230 timer med spesialundervisning. Antall timer har nå økt til 290. At elever med spesialundervisning ikke får den hjelpen skolen er forpliktet å gi, beskriver Tor Anders Råbu som direkte lovbrudd.

— Umulig å få tak i faglærte

Barne- og ungdomsskolen Skarpengland i Vennesla deltok i vikarundersøkelsen. Avdelingsleder Bjørnar Nyseth er åpen om virkeligheten.

— Ved fravær er vi nødt til å ta det vi får, og da er vi avhengig av folk utenfra. Fravær i enkelttimer pleier vi å løse internt. Det er vanskelig, jeg vi si umulig, å få tak i kvalifiserte folk. Disse går ikke arbeidsledige, hevder Nyseth.

Til Utdanningsforbundet rapporterte Skarpengland skole inn et fravær på 79 timer i løpet av to februaruker i år.

— Vi dekket inn 33 timer med faglærte, 25 timer med ufaglærte mens 21 timer ikke ble dekket inn, herav 11 timer spesialundervisning, forteller Bjørnar Nyseth på Skarpengland skole.

Han mener den enkelte skole burde hatt rammer til å ansette faste vikarer, og at politikerne burde gi økonomiske rammer til dette.

Kutter i budsjettene

Tor Anders Råbu i Utdanningsforbundet mener den negative utviklingen kan forklares med stadige budsjettkutt i kommunene.

— Skolebudsjettene er blitt kuttet jevnt og trutt. Dette vil jeg anta er fortvilende også for den enkelte rektor. Man setter ikke inn ufaglært av vond vilje, men når man har en grunnbemanning som er kuttet til beinet, da blir det sårbart, mener forbundets grunnskolekontakt.

- Elevene skal lære

— Spiller det noen stor rolle å sette inn ufaglærte vikarer ved fravær?

— Læreryrket er en profesjon og et fag. Spør du lokalpolitikerne, er de opptatt av resultater, at elevene skal lære, svarer Råbu.