SPRENGER BORT: Den nye E 39-strekingen, i fire felt, startet like ved Statoil-stasjonen på Vesterveien. Fjellet bak stasjonen sprenges bort. Landskapet legges flatt helt bort til området ved Hannevikåsen, ved nye veiforbindelsen til Tinnheia. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — E 39 er den fremtidige hovedveien til Søgne og Stavanger, og E 39 skal etter hvert gå utenom Vågsbygdporten, sier Asbjørn Heieraas, prosjektleder i Statens vegvesen, region sør.

Mandag skrev Fædrelandsvennen om bilister som klaget over Stavanger-avkjøringen i den nye Vågsbygdporten. De mente blant annet at avkjøringen var for kort, og at det burde blitt etablert to kjørefelt mot Søgne og Stavanger, ikke ett.

Rampe blir lokalvei

Asbjørn Heieraas kan imidlertid avsløre planer om en helt ny veitrasé for E 39 i Kristiansand.

— Det har aldri vært meningen at enfelts-rampa i Vågsbygdporten skulle inngå i en ferdig utbygget E 39. Denne avkjøringen vil etter hvert bli nedgradert til en lokalvei, som fører til Kartheia og Hellemyrbakken, opplyser prosjektlederen.

To tunnelløp

I forslaget som nå utarbeides av Statens vegvesen, skal en ny firefelts E 39-trasé sprenges ut ved Vesterveien. Like bak Statoil-stasjonen, i vestgående retning, sprenges fjellet bort fram til den nye veien opp mot Tinnheia. I området bak Tinnheia-forbindelsen, i Hannevikåsen, starter utsprengningen av en 700 meter lang tunnel i to løp, som skal strekke seg helt fram ved meieriet bak rundkjøringen ved

ENDER HER: Bildet viser rundkjøringen ved Kartheia/Hellemyr. Helt bakerst i bildet, ved meieriet, kommer den nye E 39-tunnelen ut. Foto: Tormod Flem Vegge

Hellemyr og Kartheia.

— Det finnes allerede en plan fra 2006, som angir at E 39 skal gå i en egen tunnel. I denne planen går imidlertid tunnelen helt fra Baneheia til meieriet på Hellemyr. Dette er altså endret i den nye planen, forteller Heieraas.

Han sier at det opprinnelig var meningen at den nye E 39-traseén skulle etableres før den nye Vågsbygdveien. Men så byttet altså prosjektene plass på prioriteringslista.

Byggestart i 2017

Statens vegvesen håper på byggestart i 2017. Med ferdigstilling innen to til to og et halvt år.

— I veisammenheng er ikke det så lenge til, poengterer prosjektlederen.

Skissene over prosjektet er foreløpige. Det er inngått kontrakter med eksterne firmaer, som skal utarbeide reguleringsplanen. Disse kontraktene er på 23 millioner kroner.

Reguleringsplanene skal godkjennes av bystyret i Kristiansand, før planen til slutt godkjennes av Stortinget. Mens den nye Vågsbygdveien, som er en fylkesvei, finansieres via Vest-Agder fylkeskommune, finansieres E 39 via staten.

FIrefeltes vei

Den nye veien fra Vesterveien til Hellemyr, er en del av prosjektet Gartnerløkka-Breimyrkrysset. Denne strekningen er finansiert via Nasjonal Transportplan (NTP), i perioden 2018-2023, og vil gjennomgående ha fire felt på hele strekningen.

— Sett under ett, er den største utfordringen med hele prosjektet strekningen Gartnerløkka-Statoil. Der er det trangt, på grunn av trafikk fra vei, jernbane og havn, sier Heieraas.

Det er satt av 2,5 milliarder kroner til Gartnerløkka-Breimyrkrysset i NTP, som har en lengde på 5,2 kilometer.

— Vi er godt fornøyd med at vi får penger til denne veistrekningen. Men vi skulle jo ønske at pengene kom fortere. Vi skulle gjerne bygget E 39 så fort som mulig, legger prosjektledere til.