KRISTIANSAND: — Norge er det landet i verden med flest fritidsbåter. 30 prosent av befolkningen opplyser at de har kjørt båt og båtkjøring er en av våre viktigste fritidssysler. Dessverre har det skjedd en del ulykker de siste årene og vi har derfor kommet med en del tiltak for å redusere dødsulykkene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen til Fædrelandsvennen.

Akselsen har ledet en arbeidsgruppe som i dag leverte sin rapport. Her foreslås det en rekke tiltak som skal bedre sikkerheten til sjøs. To av forslagene er å redusere promillegrensen og påby bruk av redningsvest. I dag er man kun pålagt å ha flytevest tilgjengelig i båten.

I fjor omkom 32 mennesker i ulykker med fritidsbåter i Norge. Kun åtte av de som omkom brukte redningsvest.

— Det enkelttiltaket som kan berge flest liv er bruk av redningsvest. 60 prosent av de som omkommer bruker ikke vest. Vi vet også at alkohol er inne i bildet i 1/3 av ulykkene, sier Akselsen.

Her kan du lese hele rapporten.

Tror forslagene vil skape debatt

Promillegrensen er i dag 0,8. Arbeidsgruppen sier ikke konkret hva den nye grensen bør være, men Akselsen mener det er naturlig at den ligger nærmere grensen som gjelder på veien, som er 0,2. — Lovgivningen bør være konsekvent. Det er vedtatt at man ikke skal drikke og kjøre bil. Med en grense på 0,8 gir man et signal om at det er greit å drikke litt på sjøen, sier Akselsen.

Rapporten ble i dag overlevert til blant annet nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap). Han tror de to forslagene kan bli møtt med motstand.

— Mange av forslagene i rapporten er ukontroversielle, men disse to kan nok skape litt mer debatt, sier Giske til Fædrelandsvennen.

Han forteller at rapporten nå skal sendes ut på høring, med en svarfrist på tre måneder.

— Alle får da sagt sin mening og så får vi se hva som blir det endelige resultatet. Det viktige er å finne balansen mellom friheten og gleden ved å være på sjøen og det riktige nivået av regulering som sørger for at denne gleden ikke går over i tragedie. Uvettige båtførere setter også andre i fare og sjøen skal være trygg for alle, sier Giske.

Vil overlate ansvaret til Up

Arbeidsgruppen foreslår også at kontrollvirksomheten på sjøen bør overtas av Utrykningspolitiet.

— Jeg har ikke vært i kontakt med UP, men jeg tror nok de er klare for å overta denne oppgaven, så lenge det innebærer at etaten får flere ressurser, sier Olav Akselsen.

Han legger til at det aller viktigste uansett er holdningene til den enkelte båtfører.

— Det holder ikke med masse lover og regler uten gode holdninger. Folk som skal kjøre båt må tilpasse farten etter forholdene og ha kunnskap om farvannet, sier Akselsen.

Arbeidsgruppen foreslår også at pensum til båtførerprøven revideres og at regjeringen vurderer innføring av et eget høyhastighetssertifikat for de hurtigste fritidsbåtene. På sikt kan det også bli aktuelt å innføre en praktisk prøve for å få båtførerbevis.

Holdningskampanje

Næringsminister Trond Giske opplyser at regjeringen har satt av tre millioner kroner til en holdningskampanje som skal gjennomføres i vår.

— Strengere regler vil vel også kreve større ressurser til kontrollvirksomhet?

— Jo, men regler har også en holdningsskapende effekt i seg selv. En endret promillegrense vil være et sterkt signal. Det er jo de færreste som blir stoppet i bil. Nå skal dette først på høring, så får vi vurdere ressursbruken ut fra det som kommer ut fra den, sier Giske.

— Når kan endret promillegrense og påbud om vest tidligst trå i kraft?

— Tiltak som krever lovendringer kommer nok tidligst neste år, sier Giske.