KRISTIANSAND: — Hvis vi får et velfungerende anlegg som kan levere alt drivstoff som trengs, bør det holde med ett anlegg. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til Odderøya på grunn av boligplanene, en del argumenter peker derfor mot Kolsdalen, uttaler Jan Oddvar Skisland (Ap), leder av havnestyret i Kristiansand.

Oslo-firmaet Sitma er i gang med et oppdrag som kommunen betaler drøyt millionen for, nemlig å kvalitetssikre bystyrets havnevedtak fra 2003. Her heter det at containerne skal flyttes fra Vestre havn til KMV-området, mellom Xstrata og ferjeterminalen, når det er fylt ut nok i sjøen. Dermed sikres nærheten til jernbane og byens store industribedrifter.

- Haster

I den forbindelse skal det også avklares om det blir plass til et utvidet tankanlegg der Statoil holder til i dag, på Kolsdalsodden nedenfor E 39 ved Vesterveien. Det kan også komme en anbefaling om ferjetrafikken, som Skisland, ordføreren og andre mener bør flyttes over til Vige.

— Vi håper at rapporten blir levert i oktober, med politisk behandling før nyttår. Denne avklaringen haster, fordi den får betydning for andre reguleringsplaner som E 18, E 39 og Gartnerløkka, opplyser prosjektleder Jan Erik Lindjord fra by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

I snart to år har tankanlegget på Odderøya vært ute av drift etter at Shell la ned. Nå er reguleringsplan for et nytt og utvidet anlegg på høring, i regi av selskapet Moldegaard Maritime Logistics.

120801_tankanlegg_kristiansand.ai Foto: Jon Anders Skau

— Havna argumenterer med at to anlegg sikrer konkurranse og lavere pris?- Det kan opplagt være et poeng, men det viktigste er at vi har ett godt og velfungerende anlegg så vi ikke mister trafikk, svarer Jan Oddvar Skisland, og legger til at dette mest sannsynlig havner på Kolsdalsodden.

- Sunn fornuft

Fylkesmannens miljøvernavdeling har akkurat sendt sin høringsuttalelse til kommunen. De ber kommunen begrense seg:

— Det er jo sunn fornuft, dette. Kan man klare seg med ett tankanlegg i byen, bør man velge det, uttaler plankoordinator Magnus Thomassen til Fædrelandsvennen.

Han ser gjerne at Odderøya omreguleres til mer grønne formål.

— Dette er et område i strandsonen med store naturverdier.

Byutviklingsstyret har tidligere, da områdeplanen for havna ble behandlet, vedtatt å se på muligheten for samlokalisering.

— Jeg ønsker ett anlegg, og da er det Kolsdalen som peker seg ut som beste område, mener leder Grete Kvelland Skaara (KrF), som understreker nærheten til E 39, mens Silokaia er tett på boliger og rekreasjonsområder.

YX-anlegget på Kroodden styrer mot avvikling. Reguleringsplanen for det store, planlagte boligområdet vest for byen forteller at tankanlegget kan vike for 100-150 boenheter, 450 båtplasser og friområde langs sjøen.

- En utfordring

Driftssjef Thomas Granfeldt jr. i Kristiansand havn tror det blir vanskelig å få til et godt anlegg på Kolsdalsodden

— Jeg tror det blir vanskelig å få til et hundre prosent godt anlegg på Kolsdalsodden. Hvis det skal bygges svær containerhavn på KMV-området, blir de en utfordring å få plassert dette på en god måte, uttaler driftssjef Thomas Granfeldt jr. i Kristiansand havn.

Han ser helst at Moldegaard får drive videre på Odderøya for en lengre periode, og at byen dermed beholder to anlegg.

— Konkurranse medfører bedre priser, service og tilgjengelighet. Akkurat som når du har to bokhandlere ved siden av hverandre. Klart du får en effekt av det, mener driftssjefen.

Superspeed alene får i dag tilførsel av 15 tankbiler i uka med bunkersolje fra Oslo. Statoil har sagt at de vil bidra til å løse drivstoffmangelen i Kristiansand, mot at leieavtalen på Kolsdalsodden forlenges. Den utløper i 2019.