Torsdag blir det nytt kjøremønster i Hannevika, når den renoverte Hanneviktunnelen åpnes for trafikk vestfra. Foto: Grafikk Statens vegvesen

— Tunnelen vil åpne i løpet av natta, i god tid før den første store trafikken kommer i gang, sier Jo Vegard Aardal, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen Region sør.

Når den gamle Hanneviktunnelen åpner for kjøretøy som kommer vestfra inn mot Kristiansand, betyr det en enklere og kortere vei.

Tunnelåpningen får flere praktiske konsekvenser for lokaltrafikken i Hannevika. Foto: Anne Smith Lorentz

— Folk slipper å kjøre via Hannevika. Nå kommer de rett inn i tunnelen og ut i Kolsdalen, sier Aardal.

Ett felt

I første omgang er det bare ett felt som åpnes.

— Det er så trangt i Kolsdalen enda, så vi vil unngå fletting ut av tunnelen. Når anlegget åpnes i juni blir det to felt, forklarer han.

Tunnelåpningen får flere praktiske konsekvenser for lokaltrafikken i Hannevika. Der det før var envegs gjennomgangstrafikk fra E 39, vil det nå bli tovegs trafikk. Utkjøringen i Kolsdalen blir stengt fram til juni, så turen om rundkjøringen i Kartheia blir nødvendig for dem som skal mot Kristiansand. Man må da ta seg en runde i rundkjøringen og følge E 39 gjennom den oppgraderte Hanneviktunnelen. Men veivesenet ønsker også at de som skal vestover tar denne veien.

Tror ikke på kø

— Det er den beste løsningen for å komme seg fra Hannevika, så slipper man å kjøre inn i tunnelen fra Kolsdalen, sier Aardal.

Det nye kjøremønsteret vil bli skiltet i Hannevika. Veivesenet tror ikke på noen store køer torsdag morgen.

Det nye kjøremønsteret vil bli skiltet i Hannevika. Foto: Anne Smith Lorentz

— Det er et bedre løp for dem som kommer vestfra, de slipper dumpa i Hannevika. Men det er alltid noen som bremser ned ved nye omlegginger. Men det er nok ikke noen store mengder, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Nye busstopp

Omleggingen får også konsekvenser for busspassasjerer som skal inn mot byen, men ikke riktig ennå. Fra og med 31. mars til åpningen i juni, vil bussene kjøre Vågsbygdporten i stedet for å ta turen innom Hannevika.

— Det blir litt lengre å gå for folk. De som bor eller jobber på Fiskåtangen og Blørstad får nytt busstopp på Fiskålokket ved innkjøringen til Vågsbygdporten. De som kommer fra E 39 får lengre vei å gå til bedrifter og boliger i Hannevika. De må gå av ved Kartheia, eller på et midlertidig busstopp i Kolsdalen før Statoilstasjonen, sier han.

Fra 31. mars til juni vil bussene ikke gå innom Hannevika, men gjennom Vågsbygdporten. Foto: Anne Smith Lorentz

Når anlegget er ferdig i juni, vil de fleste busser gå innom Hannevika igjen.— For bussene er det en bakdel at de ikke lenger har tilgang til Hannevika. Det blir en ulempe for dem som bor eller jobber i området. Men dette gjelder bare i 2,5 måneder, sier Aardal.

Naboinformasjon

Statens vegvesen har sendt ut naboinformasjon om forandringene i kjøremønsteret og busstrafikken til alle beboere og bedrifter på Fiskåtangen, Blørstad og i Hannevika.

— Når det er store omlegginger leverer vi ut informasjon til halve byen omtrent. Men nå var det viktigst å informere dem som blir mest berørt, sier Jo Vegard Aardal.