— Våre skrifter omtaler ikke abort direkte, og det har heller ikke profeten Muhammed gjort. Derfor har våre teologer vurdert spørsmålet på bakgrunn av tekster som kan belyse temaet. Arbeidet har ført til at Islam er restriktiv i abortspørsmålet, sier Ali, og forklarer at i muslimsk forståelse er det etter 120 dager selve livet kommer inn i fosteret.

Grense ved 120 dager

— Også før 120 dager er våre lover strenge, men etter dette tidspunktet er abort ikke tillatt, sier han.

— Hva kan gjøre det riktig med abort før 120 dager i svangerskapet?

— Det er tre tilfeller. Første tilfellet er hvis to leger mener det er fare for kvinnens liv, og kvinnen selv ønsker å abortere.

Imamen legger til at i akkurat dette første tilfellet vil islam nekte leger å reservere seg både mot henvisning og mot å delta i et inngrep.— Da har en lege plikt til å hjelpe, sier han.

I tillegg til fare for morens liv, er det to andre situasjoner som Akmal Ali mener åpner for abort.

— Dersom to leger finner at fosteret har store skader som med sikkerhet vil gi barnet et dårlig liv, er abort akseptabelt. Det samme gjelder ved spesielt grove voldtekter.

— Hva er en grov voldtekt?

— Det er for eksempel når voldtekt brukes som terrorhandlinger i krig. Og når voldtekten er særlig brutal og vil gi kvinnen alvorlige problemer senere i livet.

Etisk vurdering

— Er det to leger som også skal avgjøre om voldtekten fyller disse kriteriene?

— Nei, dette er ikke en medisinsk vurdering, men etisk. Da er det i vår tradisjon en dommer eller mufti (lærd som fortolker islamsk rett. red. anm) som skal avgjøre, sier Akmal Ali.

Ali vet han berører følsomme tema.

— Kan din holdning til abort gjøre det vanskelig for noen?

— Ja. For eksempel for en 16 år gammel kvinne som er blitt gravid. Hele framtiden blir annerledes enn hun tenkte seg. Da ser jeg at det kan være en belastning å måtte rette seg etter våre strenge regler.

Imamen bekrefter at dette diskuteres i islamske miljøer både i og utenfor Norge.

— Vi lever nå i en verden der vi ikke kan unngå at gutter og jenter lever tettere enn vi gjorde før. Da vet vi at sjansene for tidlig uønsket graviditet øker. Samtidig som vi er strenge, er vår holdning at når jenta har sonet sin synd, skal hun senere respekteres - av alle.

Reservasjonsrett

Hva så med fastlegers reservasjonsmulighet når barnets misdannelser eller voldtekt motiverer abort?

— Dersom det dreier seg om den type misdannelser som i vår tradisjon gir gyldig grunn til abort, eller hvis en voldtekt er slik at den er gyldig grunn, da bør ikke legen gis mulighet til å reservere seg.

— Når kan da en lege gis reservasjonsmulighet til å henvise til abort?

— I alle tilfeller der ingen av de tre nevnte gyldige grunner er til stede, bør legen ha reservasjonsrett både med hensyn til å henvise og utføre aborten, sier Akmal Ali.

— Hva er den etiske forskjellen mellom å henvise til abort og å vise videre til en lege på nabokontoret som er villig til å henvise videre?

— Jeg ser at det ikke er stor forskjell, men også leger er mennesker og også deres samvittighet skal vi ta hensyn til. Og den lege som mener dette representerer en vesentlig forskjell, bør respekteres, sier imamen.