— Forretningsideen deres har falt i god jord?

— Ja, det kan du si. Datakurset vi holder nå i februar er fullt, så vi har satt opp ventelister til et nytt kurs.

Data som forretningside

— Hvordan kom tanken om å holde datakurs for eldre?

— Vi hadde ikke lyst til å velge den enkle veien hvor hele forretningsideen vår gikk ut på å selge en vare, men vi ville heller hjelpe folk. Data er noe vi kan, og også noe vi tror eldre kan ha bruk for å lære.

Begynner på scratch

— Hva lærer dere dem?

— Vel, på dette kurset har vi begynt helt på scratch. Hvordan slår man på en data, og så videre. Underveis i kurset spurte vi også om det var interesse for å lære mer om internettsøk, og da kom vi også inn på Facebook og sosiale medier.

— Hvordan gikk det?

— Interessen var ganske stor. Uken etter at vi fortalte dem litt om Facebook, hadde flere opprettet sine egne kontoer.

Seniortilbud

— Hvor mange er med på kursene?

— På det vi holder nå er det 11 seniorer fra 65-årsalderen. Vi har sett at det kan bli litt for mange til at vi får hjulpet og fulgt opp alle godt nok, så fremtidige kurs tror jeg vil ha færre deltakere.

Går i pluss

— Tjener dere noe på dette?

— Ja, kursavgiften er på 200 kroner per person. I tillegg får vi låne kurslokaler, så vi slipper leieutgift. Vi tjener litt, men fokuset vårt er ikke penger og profitt. Det er både lærerikt og gøy å få gjøre dette.

— Hva slags tilbakemeldinger har dere fått?

— På de kursene vi har holdt til nå, virker det som de eldre synes data og internett er spennende. Flere liker for eksempel veldig godt å søke etter sanger og videoer på youtube eller lese nettaviser.

— Ungdomsbedriften er en del av faget Ungt Entreprenørskap. Hva har du lært om å drive en bedrift?

— Oi, mye. Blant annet at det tar tid fra ideen kommer til bedriften er en realitet. Det er mye som må være på plass før man kan gå i gang. Jeg har også lært mye om å holde kurs. Jeg tror en nøkkel er å hele veien spørre kursdeltakerne hva de er interessert i å lære fremfor å kjøre sitt eget løp.