Statens vegvesen skal nå gjøre en grundig vurdering av forskjellige traseer for den kommende ringveien og komme tilbake med en anbefaling til Kristiansand bystyre.

Nå har formannskapet bestemt at Statens vegvesen skal utrede følgende:

  • De utreder flere traseer i en sørlig korridor. Denne vil føre til store inngrep på Sødal der enkelte boliger kan bli innløst som følge av utbygging av firefelts vei. Den vil også ta store friluftsområder på vestsiden av byen, inkludert på Egsheia.

  • De utreder flere trasser i en nordlig korridor som vil spare bebyggelsen på Sødal. I dette alternativet vedtok også formannskapet å utrede tunnel øst for byen slik at friluftsområdene ved Kjerrane blir bevart.

Les også:

Alternativer

Selv om det nordlige alternativet vil spare både bebyggelse og natur, står formannskapet likevel fast på at begge alternativene skal utredes.

Les også:

— På Sødal er det både eksisterende og planlagt bebyggelse som vil bli berørt. Men det er dette konsekvensutredningen vil si noe om. Da vil de ulike alternativene bli satt opp mot hverandre, sier Harald Karlsen, fungerende teknisk direktør i Kristiansand.

Gruppeleder i Høyre, Hans Otto Lund, regner med at politikerne vil velge det nordligste alternativet, inkludert tunell vest for byen. Det sparer både boliger på Sødal og friluftsområder.

— Min magefølelse tilsier at det er mest realistisk. Da tar man færre hus og tar minst mulig av noen av Kristiansands mest verdifulle friluftsområder, sier Lund.

Tunnel

Statens vegvesen har fått en rekke høringsuttalelser til planen. Protestene kommer fra folk på Sødal som ikke vil ha motorvei i nabolaget og fra Hellemyr og omegn som frykter for friluftsområdene.

Den siste gruppa har altså blitt hørt ved at det nå skal utredes tunnel. Blir dette valgt, blir det heller ikke utbygging på Sødal.

— Planen tar hensyn til alle friluftsområdene. Før var det kun Baneheia og Jegersberg. Nå er også Kjerrane tatt hensyn til, sa Åse Paulsen (Ap) i formannskapet.

Les også:

Mindre konsekvenser

Ved Sødal skal Statens vegvesen ikke utrede de alternativene som ill ha størst konsekvenser. Et alternativ med å legge veien i Smiedalen ville ha ført til at opptil 70 boliger kunne ha blitt innløst.

Ifølge veiplanlegger i Statens vegvesen, Håkon Lohne, vil konsekvensene for Sødal bli mindre med den traseen som nå blir utredet.

Denne vil først og fremst medføre støy i tillegg til inngrep i friluftsområdene nord for sykehuset der det vil bli et kryss.