— Det er ikke tvil om at dette er et problem. Vi vet at når unge ramler ut av videregående skole, så forteller de om mobbing som har begynt allerede i barnehagen. Derfor er det så viktig at vi oppdager dette tidlig, sier Marianne Godtfredsen som leder prosjektet «Hele barnet hele løpet».

De har undersøkt barnehagene i Kristiansand og de første resultatene er klare.

• 67 prosent av de ansatte sier at mobbing foregår i deres barnehage.

• 49 prosent av foreldrene sier at mobbing foregår.

• 34 prosent av foreldrene sier at barnet deres har vært involvert i mobbing.

— Det er et høyt tall og det er et alvorlig tall. Dette viser at mobbing skjer. Det positive er at voksne er bevisst på problemet, sier Ingrid Lund, forskningsleder for prosjektet.

Holdes utenfor

I forskningsprosjektet har også barn på fem år blitt intervjuet om det de opplever som mobbing i barnehagen.

— Noe av det som kommer fram, er at det å bli stengt ute er det verste for små barn. Det samsvarer også med det vi finner hos foreldrene. Også de svarer at de er mest redd for at barnet deres skal holdes utenfor og ikke få venner, sier Ingrid Lund.

Det å bli stengt ute er det verste for små barn.

Mens foreldre er redde for at barna ikke skal få venner, at de ikke skal bli invitert med hjem eller at de ikke skal bli invitert i barnebursdag, er altså frykten den samme hos barna.

— Dette dreier seg ikke om et barn får høre at «du får ikke leke med meg». Dette handler om å bli utestengt fra lek over tid og at barn ikke får seg venner. Vi vet at det å få seg venner og å bli inkludert er en stor beskyttelsesfaktor for å utvikle god psykisk helse og å oppleve mestring senere i livet, sier Marianne Godtfredsen.

Mistrives

Undersøkelsen som nå er gjennomført, gir ikke svar på hvor mange barn som blir mobbet i barnehagen i Kristiansand. Men den viser altså hva som er problemet når barn blir mobbet.

Tidligere i år viste en kartlegging i Kristiansand at 13 prosent av barna i barnehagen mistrives. I denne undersøkelsen ble 1360 barn spurt om hvor godt de trivdes.

— Vi er kjent med at dette er et problem. Det som er unikt nå, er at vi har fått intervjuet barna også om hvordan de opplever dette, sier oppvekstdirektør Arild Rekve.

Utenfor

Ifølge Ingrid Lund, er det gjerne de stille barna som risikerer å bli holdt utenfor. Hun mener det derfor er viktig at de ansatte jobber systematisk for at barn blir inkludert.

Mistrivsel kan ofte forklares ut fra kompetanse, organisering og praksis i den enkelte barnehage.

— De som ikke lager så mye støy, blir borte når det skjer mye. Vi vet at det er forskjell på barnehager der de voksne har overblikket og hjelper barn inn i leken, sammenlignet med barnehager der de voksne bare kommer inn som brannslukkere, sier Lund.

Marianne Godtfredsen mener «varme og tydelige voksne» er avgjørende for å få gjort noe med problemet.

— Det er alltid de voksne som har ansvaret for relasjonen mellom voksne og barn og for relasjonen mellom barna. Det er ikke nok med et program for sosial kompetanse, hvis vi ikke har en gode ledelse og voksne som er bevisst på at mobbing foregår.

Store forskjeller

13 prosent av barna mistrives i barnehagen i Kristiansand. De svarer at de ikke alltid er glade for å gå i barnehagen, og at de utsettes for erting fra andre barn.

Dette kommer fram i en kartlegging som er gjort i forbindelse med prosjektet Flik (forskningsbasert læring og inkludering) i 2013. — Dette er barn som blir plaget og ertet og som på den måten ikke finner seg til rette i barnehagen. De har ikke en god hverdag. Slik skal det ikke være i barnehagen og det er de voksne som har ansvaret for å hindre det, sier Thomas Nordahl, professor ved Høgskolen i Hedemark.

Undersøkelsen viser også at det er flest gutter som mistrives og at det er store forskjeller mellom barnehagene.

— Mistrivsel kan ofte forklares ut fra kompetanse, organisering og praksis i den enkelte barnehage. Dette kan forklare de store forskjellene, sier Nordahl.