— Nå ble det noen stygge riper på bilen, men det smalt godt og småbitene sprutet da betongen traff asfalten. Det er klart det hadde vært skummelt hvis den hadde truffet glasstaket. Da hadde den nok gått rett gjennom og inn i bilen, sier Røisland.

Tidligere i sommer ble bilen til Atle Røisland truffet av en betongbit som løsnet og falt ned fra Vesterbrua på E39, rett etter busslomma, da han kjørte i retning Kristiansand. Betongklumpen var ifølge Røisland på størrelse med en håndflate, og den lagde stygge skader på venstre forskjerm.

Vann og salt trenger inn i betongen, armeringen ruster og ekspanderer. Det skaper trykk som får betongbiter til å skalle av broen. Foto: Jørgen Steffensen

Taksten på skaden havnet på drøyt ni tusen kroner, og beløpet ble i sin helhet gjort opp direkte av Statens vegvesen.

— Vegvesenet var veldig imøtekommende og erstattet alle utgifter raskt, sier Røisland.

Armeringen ruster

Knut Asbjørn Koland i Statens vegvesen har blant annet ansvar for vedlikeholdet av broer på Sørlandet. Han sier det er naturen som tærer på broen fra 1980. — Det er armeringen som begynner å ruste enkelte steder på grunn av salt og forurensning som trekker inn i betongen. Dette medfører at armeringen ruster inne i broen og dermed skaper trykk på betongen som ligger utenfor. Når trykket blir stort nok, skaller betongen av. Da får man enkelte tilfeller av at betongen faller ned fra konstruksjonen, forklarer Koland.

Han sier det er et vanlig fenomen på eldre broer, og etter episoden til Røisland valgte Statens vegvesen å gå over broen og sjekke den for løse deler.

Statens vegvesen fjernet et tilhengerlass med løs betong fra Vesterbrua da de ryddet opp sist uke. Foto: Jørgen Steffensen

— Vi gikk over og rensket broen for all løs betong i forrige uke. Sånn som det er nå, er det null fare for nedfall, men dette må jo sjekkes jevnlig, sier Koland i Statens vegvesen.

I løpet av arbeidet fylte de et tilhengerlass med løs, falleferdig betong.

Farligere enn Varoddbrua

Den 20. juni skrev Fædrelandsvennen om at det kan ramle ned betong som treffer båter fra Varoddbrua. Knut Asbjørn Koland sier det er vesentlig større fare for at nedfallet gjør skade under Vesterbrua.

— Det er på mange måter samme problematikken som vi opplever på Varoddbrua, men jeg vil si det er verre på Vesterbrua med tanke på mengden trafikk som passerer under, sier han.

Er ikke dette farlig og burde vært ordnet tidligere?

— Det kan du si, men man skal være ekstremt uheldig hvis man skal gå under der mens det faller ned noe, sier Koland.

Han sier vegvesenet ikke har tall på hvor ofte det har falt ned betongbiter fra broen eller hvor vanlig lignende nedfall er generelt.

Selv om armeringen ruster og betong faller ned, er det ifølge Koland absolutt ingen fare for bæreevnen til Vesterbrua, som også ble utvidet fra to til tre felt i november i fjor.

— I praksis har det lite å si for konstruksjonen at armeringen ruster. Armeringsjernet kan ruste i mange år før det går på bekostning av styrken, og dette er noe vi har jevnlige kontroller av. Det er ingen fare for bæreevnen til broa, forteller Knut Asbjørn Koland i Statens vegvesen.