Rune Røiseland, daglig leder i kommunikasjonsbyrået Ordkraft. Foto: Jon Anders Skau
Dette innlegget skrev veterinær Kristin Hagen Johanssen på Facebook-siden til McDonald’s Norge. Fædrelandsvennen har fått tillatelse til å publisere kommentaren. Johanssen understreker at hun har skrevet kommentaren som privatperson. Foto: Skjermdump Facebook
Eier Alf Olav Øye hos McDonald's i Sørlandssenteret. Fotografert i en annen anledning. Foto: Torstein Øen

Fredag publiserte Fædrelandsvennen saken med bilder av etlimbrett der to fugler hadde gått i den ulovlige fella. Saken har i etterkant fått bred presseomtale, også i utlandet, og blitt heftig kommentert på sosiale medier.

— Jeg har full forståelse for at folk ønsker å ytre seg. Dette er en sak som vekker følelser og engasjement, og det skjønner jeg veldig godt, forteller innehaveren av McDonald's i Sørlandsparken, Alf Olav Øye.

Dyremishandlere og boikott

Eier Alf Olav Øye hos McDonald's i Sørlandssenteret. Fotografert i en annen anledning. Foto: Torstein Øen

På Facebook-siden til McDonald's Norge og McDonald's Sørlandssenteret er det flere som har kommentert de ulovlige fuglefellene.— Det var en viss aktivitet på fredag, men det har roet seg gjennom helga, forteller Øye, som har fått med seg flere av kommentarene.

Ord som «dyremishandlere» og «boikott restauranten» går igjen i de aller fleste ytringene.

Ord som «dyremishandlere» og «boikott restauranten» går igjen i de aller fleste ytringene.

- Det er vanskelig å vite hva man egentlig skal tenke om slike kommentarer, men jeg skjønner at folk reagerer, sier Øye.

Han har ikke merket noe som kan minne om boikott.

Flere personer og organisasjoner har varslet at de vil politianmelde forholdet. Blant dem som har reagert er veterinæren som fikk fuglene på operasjonsbordet.

Bildet er tatt i lokalene til AniCura Dyreklinikk Sørlandet, og veterinær Kristin Hagen Johanssen forsøker å løsne fuglene. Foto: Privat

Medfører lidelse— Det er soleklart for alle og enhver at dette medfører lidelse for dyret, sier veterinær Kristin Hagen Johanssen ved AniCura Dyreklinikk Sørlandet.

Da hun omsider fikk løsnet fuglene fra limplata, var de så forkomne at de måtte avlives.

- Man kan ikke tro sine egne øyne. Først tenker man profesjonelt og prøver å hjelpe dyret. Etterpå innser man hva som faktisk har skjedd, og intensjonen bak, sier veterinæren, som fredag anmeldte forholdet til politiet.

Hun presiserer at det er forholdet som er anmeldt, ikke McDonald’s.

- En beklagelig sak

— Dette er en svært beklagelig sak som vi alle tar innover oss, sier Øye.

På fredag svarte han følgende på Fædrelandsvennens spørsmål om fellene:

— For å ivareta matsikkerheten er vi pålagt å sørge for at det ikke kommer inn fugler, gnagere eller andre skadedyr. Vi har engasjert skadedyrfirmaet Anticimex, og forutsetter at de benytter seg av lovlige metoder. Jeg mener vi i denne saken er en uskyldig tredjepart.

Det er vanskelig å vite hva folk tenker. Men jeg håper vi har klart å få fram et nyansert bilde av hvor vi står.

Innehaveren opplyser nå at hovedkontoret er involvert, og at de undersøker saken sammen med myndighetene og Anticimex.

— Vi snur alle steiner for å få klarhet i hvordan dette kunne skje sier Øye, og tilføyer:

— Det er vanskelig å vite hva folk tenker. Men jeg håper vi har klart å få fram et nyansert bilde av hvor vi står.

- Ingen tvil om at dette skader McDonald's

Omdømme-ekspert Rune Røiseland i kommunikasjonsbyrået Ordkraft er ikke i tvil om at sakene med de ulovlige fuglefellene skader restaurantens omdømme.

Rune Røiseland, daglig leder i kommunikasjonsbyrået Ordkraft. Foto: Jon Anders Skau

— Analytisk er det vanskelig å si noe konkret, men det er åpenbart at her har McDonald's en utfordring, forteller Røiseland.Kommunikasjonsbyrået har målt omdømmet til flere bedrifter de siste ti årene.

En kjede på retur

— Jeg har en oppfatning av at kjeden er på retur. Den blir forbundet med uhygiene og usunn mat. Det gjør dem ekstra sårbare, sier Røiseland, og tilføyer:

— Det er ingen tvil om at dette skader McDonald's.

En negativ boost

Saken har fått stor oppmerksomhet, både i tradisjonelle medier, men har også blitt hyppig delt og kommentert på Facebook.

— Det fleste av oss reagerer når vi ser dyr blir dårlig behandlet. Med den store spredningen sosiale medier gir er det klart at dette blir en negativ boost, sier Røiseland.