Rogaland kan få nye ferjeruter, skal vi tro en henvendelse fra North Sea Cruiseline i Danmark til Eigersund kommune.

Rederiet satser på ferjer som er ledige på leiemarkedet og de er det visst mange av, ifølge rederen.

— Vi har ei ferje på hånden som er 110 meter lang og som vil egne seg for trafikk Egersund - Hanstholm. I Tyrkia har vi ei ferje disponibel som er 210 meter lang og som vi vil bruke mellom Egersund og Newcastle.

Siddis

Det er Gabriel Werner Johansen som forteller dette til Aftenbladet. Han er opprinnelig siddis og har kontor seks kilometer fra Hanstholm.

— Vi får full støtte av myndighetene i Newcastle. De støtter oss også økonomisk.

Årsaken til at rederiet satser på England, er at DFDS-ruten mellom Esbjerg og Harwich ble lagt ned i høst. Ruten har stampet i Nordsjøen siden 1875, men 29. september var det slutt.

Det åpnet en mulighet for rederiet til Gabriel W. Johansen. Samtidig har mange ønsket en ny vestlandsrute til England etter at Fjord Line la ned sin rute til Newcastle.

— Havna i Hanstholm kan ikke ta denne ferjen, men i Egersund går det greit. Det er derfor vi satser på Egersund når vi går i gang med den nye englandsruten, sier han.

Egersund

Nå er han spent på Eigersund kommune. Hva vil de svare? Vil de bidra til at Egersund igjen kan bli ferjeby?

— Får vi klarsignal, så setter vi i gang. Investorer er velkomne, legger han til og lover at ferjetrafikken vil gi 200 arbeidsplasser.

I Eigersund har de slitt litt med hvordan de skal besvare henvendelsen. Den er litt uortodoks, for å si det forsiktig. Eigersund næring- og havn KS har valgt å gi et svar som de kaller "positivt". Samtidig får rederiet vite at den gamle terminalen med tollbu er solgt og at mesteparten av området som var ferjekai for Fjord Line på Eigerøy i dag er i bruk til andre formål.

Men - det kan selvsagt bygges nytt, da på rederiets regning og Eigersund forventer en bankgaranti før det gjøres noe som helst som koster penger.

Alvor

Gabriel Werner Johnsen forventer på sin side at planene hans tas på alvor.

— Hvis det ikke var realitet i det vi holder på med, ville jeg ikke brukt tid på dem, for jeg har nok å gjøre. Mennesker har mange interesser og jeg er laget slik at jeg har lyst til å gjøre noe hele tiden, sier rederen.

For han kaller seg reder og han har med seg et styre på fire personer.

På nettsiden til rederiet kan vi lese at rederen er 65 år gammel og pensjonist. Han har bodd lenge i Danmark, men er opprinnelig barnehjemsgutt fra Stavanger med rom-bakgrunn.

Eigersund næring- og havn KS skal behandle saken i møte onsdag. Det er ikke til å legge skjul på at saken har vakt en viss munterhet i rådhuset. Selv om ingen vil si det høyt før saken har vært til behandling, får Aftenbladet vite at ingen med tilknytning til havna kommer til å bli overrasket hvis de nye ferjene strander på kravet om en "bankgaranti".