– Det er dårlig med omkjøringsmuligheter på denne strekningen. Og den skiltede omkjøringsruten medførte en 30 kilometer eller 40 minutters lengre kjøretur, sier seksjonsleder Tor Alf Høye for drift og vedlikehold i Statens vegvesen Vest-Agder.

Like øst for Trybakken ble det søndag ettermiddag oppdaget store isblokker som hang faretruende utover fjellet 40 til 60 meter over E 39. Av sikkerhetshensyn var det ikke mulig å gjennomføre noen form for fjellrensking på stedet mens det var mørkt.

Etter at geologer mandag hadde undersøkt området i dagslys, ble det bestemt at en skulle forsøke å skyte ned isblokkene. Det ble først benyttet hagle, men det viste seg å være langt mer effektivt med rifle med spesialammunisjon.

Spesialammunisjon

Klokken 17.30 mandag, nesten et døgn etter stengingen, ble det ene feltet forbi rasstedet åpnet. Tor Alf Høye opplyste mandag kveld at det i alle fall bli manuell dirigering på stedet fram til tirsdag formiddag.

– Når isen smelter på våren, skjer det normalt over tid, men i helga fikk vi en rask nedsmelting av store mengder snø og is. Det ble registrert en rekke ras ut i kjørebanen på flere veistrekninger i landsdelen, sier Tor Alf Høye.

Statens vegvesen fryktet at det ville bli vanskelig fremkommelighet på smale og svingete omkjøringsveiene på fylkesveiene 455 og 461 dersom det skulle begynne å snø, men det unngikk de heldigvis.

Vurderer anmeldelse

Vest-Agder Fremskrittsparti vurderer etter det nye raset ved Trybakken å melde Statens vegvesen inn for Arbeidstilsynet. Partiet viser i en pressemelding til at E 39 er arbeidsplassen til mange yrkessjåfører og krever at Statens vegvesen kommer med både kortsiktige og langsiktige planer for å utbedre og sikre veistrekningen.

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen sier at de vil avvente en eventuell sak fra Arbeidstilsynet og vil ikke kommentere saken ytterligere.

– Dårlig fremkommelighet vinterstid og dårlig med omkjøringsmuligheter, er blant årsakene til at vi fra Statens vegvesens side har prioritert utbedringer på denne delen av E 39 aller høyest. Veien er ikke bygd for dagens trafikkmengde. Det er satt av penger i NTP i perioden 2018-2023, og vi planlegger for fullt, sier Johan Mjaaland.

Selv om enkelte opplevde et par timers stopp på E 39, mener Johan Mjaaland at de håndterte situasjonen som oppstod tilfredsstillende. Han har inntrykk av at både yrkessjåfører og privatbilister haddet forståelse for at det ble nødvendig å stenge E 39 i nesten et døgn.

– Vi setter alltid sikkerheten til trafikkantene over fremkommeligheten, sier han.

Kaos på sideveier

I tillegg til de skiltede omkjøringsveiene, valgte flere bilister å ta sine egne "snarveier". Med mye trafikk viste det seg ikke å være så snare likevel. Det ble tidvis lange køer da biler møtte hverandre på den smale kysveien mellom Mandal til Søgne og Tronstadveien / fylkesvei 303 mellom Nodeland og Holumveien.

Ras på bil

Ved Åtlandstunnelen på E 39 vest for Lyngdal ble en bil mandag kl. 12.20 truffet av isras. Ingen personer ble skadet. Den ene kjørefeltet ble etter uhellet stengt, og trafikken dirigert manuelt forbi rasstedet.

Her skytes det mot isen fra liften. Foto: Jarle R. Martinsen
Her ser man hvor mye skytterne har klart å få ned på bakken etter flere timers skyting mot isen i fjellet. Metoden er tilsynelatende mer effektiv etter at de byttet våpen. Foto: Jarle R. Martinsen
Isen som ble skutt ned brøytes vekk. Foto: Jarle R. Martinsen
Her bruker Ole O. Rostad våpen mot isen ved Trysfjorden. Foto: Jarle R. Martinsen
Metoden som nå skal forsøkes, er å skyte ned isklumpene med rifle. Foto: Jarle R. Martinsen
Ole O. Rostad fra Sør Sveis AS er innkalt for å skyte på isklumpene som holder E 39 stengt mellom Brennåsen og Mandal. Foto: Jarle R. Martinsen