Informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet kan fortelle at det er i bestilling fire nye redningsskøyter som skal leveres i år. Nå har de bestemt at Lister-regionen og kristiansandsområdet skal tilgodeses med nye fartøy.

Best

Den første byen som får ny redningsskøyte (RS) er Mandal, der RS Hvaler rundt 1. oktober blir avløst. Deretter skal "Kapteinen" i Kristiansand byttes ut to måneder senere.

— Kristiansand kommer til å bli hjemmehavn for den beste redningsskøyta på Agder når skuta ankommer før jul. Navnet på nybygget, som foreløpig heter RS 157, er ikke avklart, sier Pedersen.

Det har blitt mange oppdrag gjennom årene for RS Kaptein Egil J Nygård, som 1. desember forlater Kristiansand og Agder-kysten. Foto: Arkiv

— En av årsakene til at Kristiansand får ny båt, er at de har jobbet ufattelig bra gjennom årene. Og det er mye trafikk på sjøen i skjærgården på sommeren. Så beredskapen og sikkerheten blir bedre for folk i Kristiansands-regionen, legger han til.

Økt beredskap

Båtene blir utstyr med to motorer på 500 hester, og har et høyere operasjonelt tempo med en toppfart på rundt 38 knop. I tillegg er båtene fire meter brede og 13,75 meter lange, noe som er større enn dagens fartøy.

— Alt dette betyr bedre arbeidsforhold for våre ansatte, og vannjet gjør at båtene tar seg lettere fram. Og da på steder hvor fritidsflåten er, forklarer Pedersen.

Skuta i Kristiansand er ikke sponset ennå, så om noen har seks millioner til overs, kan de få navnet sitt på byens nye redningsskøyte.

RS Hvaler vil holde koken fram til hummerfisket begynner. Etter dette overtar en ny og bedre skute. Foto: Tarald Reinholt Aas

Kan ta SuperspeedKaptein Egil J. Nygård er halvannen meter kortere og 55 centimeter smalere enn arvtageren. Dette gjør at RS 156 også får bedre sjøegenskaper. Skroget er topp, rekkevidden større og den tåler enda mer sjø.

— Den nye skøyta vil ha en rekkevidde på rundt 250 nautiske mil, som er det samme som dagens redningsskøyte. Slepekapasiteten økes fra 1,8 tonn og opp til fire tonn, noe som gjør at enda flere fartøy kan tas under slep, ifølge Pedersen.

I teorien skal dette nok til å holde danskebåten i ro, kanskje også nok til å slepe Superspeed om forholdene er gode nok.

Styrker Lister

— Vi bytter ut båten i Mandal for å få inn en skøyte som er mer moderne, tåler tøffere forhold og har lengre rekkevidde. Dette vil utvilsomt styrke beredskapen i Lister-regionen, og havområdet utenfor der er beryktet, forklarer informasjonslederen.

Slik blir de nye redningsskøytene i Vest-Agder. Foto: Redningsselskapet

— Med byttene som kommer i år vil det bare være nye fartøy i Agder, men det trengs også. For det er Sørlandskysten som er mest heftig for oss med tanke på oppdrag. Spesielt på sommeren, legger han til.

Til Østlandet

RS 156 vil samtidig som hummerfisket starter i Sør-Norge, bli operativ i Mandal. RS Hvaler, som i dag er stasjonert der, skal bli flyttet til Sollerud og være reservefartøy for stasjonene i Oslofjorden.

Kaptein Egil J Nygård i Kristiansand vil bli stasjonert hos Redningselskapets Sjøredningskorps i Moss.

Pedersen legger til at skuta i Mandal støttes 60 prosent av Hans Herman Horn, som dermed velger navn på båten.