Selv med så forsiktig og finansielt solid drift som Bergshav-konsernet representerer, er det ikke mulig helt å unngå shippingmarkedenes turbulens. I 2012 resulterte det i tunge nedskrivninger etter verdifall og fordunstede certepartier, men i 2013 gikk det langt bedre og den bokførte egenkapitalen — imponerende fra før - steg ytterligere ett hakk. På bankkontoen, derimot, minket det litt. Et ugreit lån ble innfridd, men for all del; fortsatt er det cash i bøtter og spann.
Bergshav-konsernet har nå 70 prosent av verdiene sine i tankmarkedet, 15 prosent hver i gass og offshore. Det siste betyr konkret seks «ankerhåndterere», to bolig- og konstruksjonslektere samt ett plattformforsyningsskip. Bilfrakt, derimot, er historie fra og med inneværende år.
Atle Bergshaven kontrollerer hele butikken. Som kjent pleier han å være lite spandabel når aksjeutbyttene skal fastsettes, men denne gangen ble det sju millioner kroner.
Man kan ellers merke seg hvem sjefen har tatt med seg i styret. Ved siden av sin egen sønn, Ebbe Bergshaven, sitter blant andre Victor D. Norman og Geir Bredo Larsen rundt bordet.
Bergshav Shipholding AS (konsern) | ||
2013 | 2012 | |
Inntekter | 431 | 412 |
Ord. avskrivninger | 93 | 119 |
Driftsresultat | 61 | -99 |
Resultat før skatt | 17 | -102 |
Anleggsmidler | 988 | 1 031 |
Omløpsmidler | 583 | 666 |
Egenkapital | 1 083 | 1 082 |
Langsiktig gjeld | 383 | 532 |
Kortsiktig gjeld | 104 | 82 |
Regnskapets info.nivå | {smile} | {smile} |
Inntjening | {numb} | {sad} |
Betalingsevne | {smile} | {smile} |
Egenkapitalandel | {smile} | {smile} |
(Alle tall i millioner kroner) |