MANDAL: Det er daglig leder ved NAF-stasjonen i Mandal, Dag Løvdal som står i bresjen for å innføre meldesystemet. På sin mobiltelefon skal han nå registrere kundenes nærmeste pårørende, slik at de kan kontaktes så fort som mulig ved ulykker. Dette for å unngå at de pårørende først får beskjed om hendelsen enten via mail eller i media.

– Nå skal jeg få gjort det. Dette er et godt tiltak, og vil lønne seg om noe skulle skje. Vi i NAF arbeider med sikkerhet, og ønsker at pårørende skal være enkle å få tak i, sier Løvdal til Lindesnes Avis.

Fungerer ikke godt i praksis

Ikke alle er enige i at ICE-systemet er en god løsning praksis. Blant annet sier seksjonsleder for ambulansetjenesten på Agder, Helge Abrahamsen at det er lite aktuelt for dem å begynne å ta kontakt med de pårørende når de ankommer et ulykkessted.

– Fra vår side er det ikke aktuelt å begynne å ta kontakt med pårørende. Vi begynner ikke å styre med en mobiltelefon ved et skadested eller annet. Det kan være vanskelig å vite hvem som eier telefonen, og det er heller ikke vår jobb, uttaler han til Lindesnes Avis.

Han er likevel enig i at systemet er en god ide. Spesielt om de som er involvert i ulykken ikke kan gjøre rede for seg selv. Abrahamsen mener likevel det er politiet som bør ta ansvaret for identifikasjon. Han peker også på at det kan være vanskelig å vite hvem en mobiltelefon tilhører.

Fakta om ICE:

— Flere legevakter og NAF-kontorer i Norge anbefaler merking av pårørende i mobilens telefonlister. Nærmeste pårørende merkes slik: ICE +navn, ved flere brukes ICE1, ICE2 osv.

— Dette bør vurderes før ICE tas i bruk: At personen som legges inn er klar over dette, forsikre at ICE-personen vet hvem hun videre skal kontakte, forsikre at ICE-personen kjenner din medisinske historie, er du under 18 bør ICE-personen være en foresatt.

— Kampanjen ble startet av den britiske ambulansesjåføren Bob Brotchie, og er blant annet blitt brukt mye i USA, Østerrike, Australia og Sør-Afrika.