KRISTIANSAND: Det mener passasjerer Fædrelandsvennen møter på ferjeleiet.

— Når Color Line har vært alene om sommeren, har det vært ublu priser, mener Gunnar Knobel (56), som reiser så ofte at han er medlem av Color Club.

Venndølen var lørdag kveld nede for å ta imot datter og barnebarn, som er bosatt i Holstebro på den «dejlige» siden av Skagerrak.

Turistbyen

De hadde fått med seg nyheten om at Masterferries setter opp ny ferje til Hirtshals fra høsten, at det ligger an til fire ferjer mellom Kristiansand og Danmark i høysesongen fra 2008, og tre i lavsesongen. I dag er tilsvarende tall tre og én.

— Kjempebra. Særlig i vintersesongen får vi flere avganger å velge mellom, og det blir større konkurranse på pris, noterer Hilde Knobel Nielsen (31), som har giftet seg dansk.

Hun gleder seg samtidig over at Masterferries' ferje tre ganger i uka skal gjøre en avstikker mellom Hirtshals og Gøteborg.

De mener den økte kapasiteten forutsetter at turistnæringen på Sørlandet tar seg selv i nakken. I Danmark er Dyreparken eneste synlige trekkplaster fra landsdelen, ifølge 31-åringen.

  • Etter at Masterferries etablerte seg har antall reisende økt med om lag 200.000. Men vi kan godt trenge enda flere turister til Kristiansand og omegn, ikke bare at folk reiser ut, mener turistsjef Åse Fjermedal i Kristiansand.

Glede i havna

Hun mener det må lages pakketilbud som kan tiltrekke seg både dansker, svensker og tyskere.

  • Vi må sette varene i hylla for salg: Golfferie, spaferie, skiferie, fiske- og dykkeferie, eller shopping. Og når konserthuset kommer i 2011 kan vi lage pakker på det også, fremholder Åse Fjermedal.

Havnedirektør Stein E. Haartveit ser fram til nye millioner til havnekassen. Rederiene betaler nemlig avgift per passasjer og kjøretøy.

  • Det betyr kroner i kassen. Samtidig investerer vi 100 millioner i havnen, i tillegg til at vi planlegger ny passasjerterminal fra 2009, opplyser Haartveit.

Han har tidligere gitt en oppstrammer til Masterferries, som la hurtigferja til kai i vintersesongen. Ei ny, «værsikker» ferje er det beste han kunne ønske seg.

— Da opprettholder vi også regulariteten på godstransporten (vogntog, red. anm.), og det er helt etter våre ønsker, medgir havnedirektøren.