LILLESAND: — Jeg trodde vi som sitter i bystyret skulle prøve å unngå å forholde oss til rykter på en slik måte. Selvsagt er det viktig å få fram alle sider av en sak, men det er mange måter å gjøre det på. Jeg håper dette blir siste gangen vi må forholde oss til noe slikt. Denne saken er ikke SV til ære! Vi må ikke forholde oss til rykter, men til sak, sa Bjørn Hagen (KrF).

Konklusjonen i rådmann Jan Henning Windegaards rapport var klar. Den gikk ut på at administrasjonen i kommunen ikke fant grunnlag for å hevde at saksbehandlingen i denne saken så langt har skjedd i strid med kravene i forvaltningsloven om utredningsplikt.

Det var på et bystyremøte i begynnelsen av mai Bjørløw viderebrakte rykter han hadde hørt på byen om korrupsjon i det lokalpolitiske miljøet i forbindelse med behandlingen av det store NAV-bygget som er i ferd med å reise seg i Lillesand sentrum. Bygningen har kommet svært tett innpå både Middelskolen og politistasjonen og sågar 30 centimeter over grensen til Ivar Skippervolds Arken-eiendom. Noe som førte til en grensejustering.

— Det blir sagt blant folk at når man får godkjent et så stort bygg som sprenger grensen for det normale så må man ha kontakter, sa Bjørløw ifølge Lillesands-Posten.

På møtet i går var Bjørløw ikke innstilt på selvkritikk.

— Jeg er veldig glad for rapporten som nå er lagt fram. Nå hadde jeg ganske sterke uttalelser sist, men jeg syntes det var viktig å få på bordet hva som hadde skjedd. Om noen har følt seg ille berørt, var det ikke meningen å henge ut noen. Det er viktig å få fram alle sider i en slik sak. Nå har jeg begynt å få en grei forståelse av det hele, sa Bjørløw.

I den meget detaljerte rapporten heter det at plan- og miljøenheten i kommunen i flere år har understreket behovet for å øke bemanningen. Knappe rammer har ikke gjort dette mulig. I tillegg har stillinger stått tomme, og presset har til tider vært stort.

I saken om NAV-bygget har administrasjonen hatt møter med tiltakshaveren, Tor Asbjørn Hansen. Etter slike møter har fagavdelingen fått påtrykk om fremdrift i saksbehandlingen, et påtrykk som var særlig presserende da det skulle gis gravetillatelse. I den situasjonen enheten på kommunen befant seg i ”kan tidspress ha ført til at sammenhengen mellom ulike ledd i saksgangen ikke har vært så god som ønskelig”, heter det.

Kommunal kontroll avskaffet

Rådmannen minner ellers om at ordningen med obligatorisk kommunal bygningskontroll helt ble avskaffet ved en lovendring i 1995. I stedet ble tiltakshaveren pålagt å la seg bistå av ”fagkyndige foretak som ansvarlige”. Rådmannen går så gjennom alle detaljer, fra bebyggelsesplaner og rammetillatelser til igangsettingstillatelser uten å finne annet enn noen små formelle feil. ”Vedtak i saken er fattet av kompetent myndighet og i all hovedsak i rett dokumenttype”, heter det.

Bjørløw måtte tåle adskillig pepper for sin befatning med saken. Jens Olai Justvik (V) som var den som fremmet saken for bystyret for tre uker siden, hadde problemer med å følge Bjørløw som brakte rykter til torgs. Men Bjørløw sa han hadde hatt god tid til å tenke og angret ikke. Når det er så mye folkesnakk må man ha fram alle sider i en sak, mente han. Leif Vagle (A) mente dette var en sak som ikke burde vært sak i det hele tatt.

— Jeg synes ordene Bjørløw tok i sin munn var sterke. Vi må heller føle oss som et kollegium og forsvare hverandre mot rykter der ute fra, mente han. Mens Aage Torbergsen syntes hele saken var bystyret uverdig. Det har gått mange rykter i Lillesand uten at de er brakt inn i bystyresalen, sa han. Og mente kontrollutvalget måtte være rette forum.

— Bjørløw sa at om det skjer noe med en elev, så tar man det opp. Greit det, men da tar man det opp med eleven alene og ikke på fellesmøte i gymsalen, sa Kari Erdvik (H).