FARSUND: — Etter flere forsinkelser på den nye veien kan jeg kanskje forstå at folk er utålmodige etter å ta den i bruk, men det er helt uakseptabelt at de tar seg til rette på denne måten. Det er verken lys, brannslukkingsutstyr eller nødsamband inne i den 3,3 kilometer lange tunnelen, sier prosjektleder Kjell Soltvedt i Statens vegvesen.

Mestas ansvar

Det er Mesta som ansvarlig entreprenør som har ansvaret for at tunnelen holdes avstengt. Statens vegvesen har tidligere bedt dem sørge for å holde uvedkommende på avstand og vil nå skjerpe kravet.

En farsundsmann som ikke ønsker å stå fram med navn, prøvde tunnelen nylig. Han skryter uhemmet til fvn.no av den foreløpig så mørklagte snarveien gjennom fjellet.

Åpner i høst

Opprinnelig skulle veitraseen med tunnelen som inngår i Listerpakken, ha åpnet 1. november i fjor. Men det ble flere forsinkelser på grunn av porøst fjell med ras, store vannmengder og sist at Statens vegvesen på grunn av formelle feil måtte sende anbudspapirene for de elektriske installasjonene ut på nytt.

— Vi har ikke bestemt noen eksakt åpningsdag, men jobber for å at det skal bli i første halvdel av september, sier Kjell Soltvedt.

Ravneheitunnelen forkorter avstanden mellom Kjørrefjord og Ulland med fire kilometer. Det ble gjennomslag i tunnelen allerede i juni i fjor.