Brennåsen-krysset: Det er reguleringsplanen fra dette krysset, gjennom Songdalen og mot Kristiansand det har vært uenighet om. Foto: Lars Hoen

SØGNE: Dermed kan Statens vegvesen starte arbeidet med å skaffe penger til midtdelere på strekningen mellom Rosseland og Storenes i Songdalen kommune. Enigheten mellom de to kommunene kom på plass etter en rekke møter gjennom hele fredag formiddag før Søgne formannskap i et ekstraordinært møte sa ja til å trekke innsigelsen.

— Jeg er meget godt fornøyd, dette er en meget god løsning, sier Songdalen-ordfører Johnny Greibesland (Sp). - Nå er det tid for at vi og Søgne samarbeider om å finne midler til vei, sier Greibesland, som var tilstede i formannskapsmøtet i Søgne.

To eller fire felt

Konflikten mellom Songdalen og Søgne kommune går i korthet ut på uenighet rundt utbygging av E 39 fra Storenes til Rosseland/Breimyrkrysset. Songdalen har i tett samarbeid med Statens vegvesen utarbeidet en reguleringsplan for dette området. En reguleringsplan der de går inn for at det bygges midtdelere på denne strekningen, i påvente av en større tunnelløsning.

Søgne kommune ønsker at man inntil tunnelløsningen er på plass bygger en smal firefelts vei på denne strekningen langs Farevann. Det har Statens vegvesen og Songdalen kommune sagt tvert nei til. Søgne har derfor levert inn en innsigelse til reguleringsplanen til nabokommunen, en innsigelse som vil føre til store forsinkelser i forhold til arbeidet videre med E 39. ## Trakk innsigelsen

Men etter at partene fredag formiddag brukte langt tid på å snakke sammen, og file på et forslag til vedtak, valgte Søgne formannskap enstemmig å trekke sin innsigelse. Dermed kan Songdalens reguleringsplan godkjennes. Konsekvensen av dette er altså at da kan Statens vegvesen bygge midtdelere på denne strekningen så snart de får penger. Antageligvis i 2013 eller 2014. Det avgjørende punktet for politikeren i Søgne, i et trepunkt forhandlingsnotat, var viljen til å se på antall busstopp langs strekningen, samt vurdere på nytt kollektivfelt på strekningen Brennåsen - Mjåvann, dersom fremkommeligheten vedvarer etter at nytt planfritt kryss ved Rosseland/Brennåsen er ferdig.

Arbeid inn mot NTP

— Nå skal vi sammen jobbe for at denne strekningen blir prioritert i den endelige Nasjonal transportplan, sier Søgne ordfører Åse R. Severinsen (H) og Johnny Greibesland er enig. I første omgang håper de at strekningen blir prioritert av Statens vegevsen, som har 1,5 milliarder kroner til rådighet til midtdelere og andre trafikksikkerhetstiltak.

I fase to håper de at veistrekningen mellom Storenes og Søgne/Tangvall ikke blir stående igjen som den eneste strekningen mellom Kristiansand og Vigeland som ikke er fire felt etter neste NTP.