KRISTIANSAND: — I løpet av gårsdagen passerte vi 5000 registrerte abonnenter. Det er vi ekstremt fornøyd med, og det bekrefter at folk ønsker å få alt innhold i alle våre mediekanaler, sier Christian Stavik, digitalredaktør i Fædrelandsvennen.

Digitalredaktør Christian Stavik. Foto: Tore André Baardsen

Før Fædrelandsvennen lanserte brukerbetaling på sine digitale medieplattformer, turte nærmest ingen i mediehuset å gjette hvor mange som ville registrere seg første dag. Spenningen var derfor stor da det eksklusive nyhetsinnholdet ble overfort til brukerområdet tirsdag morgen.Her kan du lese mediesjefenes tvitring

— Ufattelig gledelig

— Jeg trodde vi ville se et antall på mellom 100 og 1000 registrerte abonnenter den første dagen. Når antallet nå er fem ganger så stort, er det ufattelig gledelig og over all forventning, sier Stavik.

Stavik ønsker imidlertid ikke å kommentere hvor mange nye abonnementer som er tegnet i løpet av gårsdagen.

— Vi må være forsiktig med å oppgi salgstall ettersom det vil ta noe tid å få verifisere disse, men jeg kan røpe så mye som at vi er veldig fornøyd, sier Stavik.

På lanseringsdagen mandag sviktet serveren med abonnementsbasen. Det førte til at registreringen ble utsatt et døgn og alle brukere fikk alt innholdet gratis. Ny server kom på plass og systemet ble utsatt for omfattende testing.

Ifølge digitalredaktøren har registreringen tirsdag forløpt uten store problemer.

— Det har gått svært bra, og vi har klart å ta unna alle henvendelser fra brukere som har møtt på problemer. De som har møtt på størst utfordringer er brukere som benytter uvanlige nettlesere og mobilplattformer, sier Stavik.

Møter forståelse

Jevnt over sier han responsen har vært positiv.— De som mistrives med løsningen vår, er brukere som ikke abonnerer og dermed har mistet et tilbud. Det er ventet. Men ellers har vi fått svært gode tilbakemeldinger, og vi opplever forståelse for at vi nå velger å ta betalt for innholdet vårt, sier Stavik.

— Har lanseringen gjort deg mer eller mindre trygg på veivalget?

— Som sørlendinger flest har jeg hatt troen helt fra starten, og troen på betalingsmodellen har vokst. Jeg er trygg på at vi har tatt et langt steg i riktig retning, men det vil helt sikkert være behov for å justere kursen underveis. Men det finnes ingen vei tilbake nå, sier Stavik.

Gode trafikktall

Ifølge Stavik har nettrafikken også holdt seg svært høy til tross for at mye innhold nå kun er forbeholdt abonnenter.

— Det har til og med vært en positiv utvikling i antall nettbrukere mandag og tirsdag. Responsen er langt bedre enn forventet, men det vil vise seg om den gode trafikken holder seg når nettbrukerne blir kjent med den nye betalingsmodellen, sier Stavik.