OSLO/KRISTIANSAND: — Jeg oppfatter det som skjer rundt belønningsmidlene som et politisk spill fra den rødgrønne regjeringen for å presse Kristiansands borgerlige styre til å innføre rushtidsavgift, sier Peter Gitmark.

Høyremannen er svært kritisk til hvordan samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og Arbeiderpartiets gruppeleder, Mette Gundersen, har opptrådt i forbindelse med belønningsmidlene.

— Mette Gundersen har ved en rekke anledninger sagt i fra hvor lurt det er å innføre rushtidsavgift, og hvordan man vil bli straffet av regjeringen dersom man ikke gjør dette. Hun har kommet med en serie uttalelser som i beste fall er illojale. I verste fall forsøker hun å undergave kommunens forhandlingsposisjon, sier Gitmark.

Misforstått

- Ap ønsker jo rushtidsavgift. Er ikke dette bare å understreke egen politikk?

— Jeg mener Mette Gundersen har misforstått rollen sin som opposisjonsleder i Kristiansand. Jeg har et klart inntrykk av at hun opptrer på denne måten fordi hun ønsker et nederlag for det borgerlige styret i byen. En opposisjonsleder skal fremme partiets politikk, men også ivareta kommunens beste. i denne saken mener jeg altså at hun undergraver kommunens forhandlingsposisjon i forhold til regjeringen, sier Gitmark.

  • Hun har kommet med en serie uttalelser som i beste fall er illojale. I verste fall forsøker hun å undergave kommunens forhandlingsposisjon

Ikke belegg

Stortingsrepresentanten satt sentralt da den rødgrønne regjeringen og de borgerlige partiene ble enige om klimaavtalen i 2007. I denne står det at det er opp til hver enkelt kommune å vurdere om den vil innføre rushtidsavgift eller ikke.

— Det var en svært viktig forutsetning for avtalen som Kleppa ikke kan overse. Samferdselsministeren synes å insistere på at det må innføres rushtidsavgift i Kristiansand for at byen skal motta de siste 60 millionene av belønningsmidlene. Hun har ikke belegg for å gjøre dette, sier Gitmark.

Presser

Han sier Kristiansand har oppfylt kollektivkravene fra samferdselsdepartementet, og mener også at trafikknedgangen er tett oppunder det som departementet forlangte for å utbetale de siste 60 millionene.

— Vi har fått folk til å reise kollektivt og vi har en registrert nedgangen i trafikken på 4,9 prosent. Kravet er en nedgang på fem prosent. En stor del av grunnen til dette er at gjennomfartstrafikken i Kristiansand har økt. Det kan ikke være kommunens ansvar å gjøre noe med den. Det er et statlig ansvar som Kleppa må ta seg av. Jeg hadde kanskje forstått det dersom departementet hadde holdt tilbake noen millioner. Når samferdselsministeren velger å holde tilbake hele beløpet, og samtidig peker på rushtidsavgiften, gjør hun det for å presse gjennom noe hun selv har tro på. Kristiansand har havnet i en skvis fordi byen har et borgerlig styre, seir Gitmark.

Blåser i karakteristikk

Arbeiderpartiets gruppeleder Mette Gundersen ler når hun hører kritikken fra Gitmark.

— Jeg blåser i hvordan Gitmark mener jeg opptrer som politiker. Jeg skal forholde meg til sak her. Det spiller ikke noen rolle for meg hva Peter Gitmark mener. Det som er viktig er hva statsråden mener. Det er staten som tildeler disse midlene. Kristiansand kommune, Vest-Agder fylkeskommune og samferdselsdepartementet har sammen blitt enige om hva denne avtalen skal inneholde. Det må vi forholde oss til, sier Gundersen.

Urimelig

Aps gruppeleder skjønner ikke logikken når Gitmark hevder at hun enten undergraver Kristiansands forhandlingsposisjon eller opptrer illojalt overfor kommunen.

Aps gruppeleder Mette Gundersen blåser i hva Gitmark mener. Foto: Lars Hoen

— Himmel og hav. Vi har forpliktet oss til å utrede rushtidsavgift. Det er ikke noe vi får tredd ned over hodet fra ministeren. Jeg har sagt det vi i Ap har ment hele tiden. At han mener det er Mette Gundersens skyld at ministeren holder igjen 60 millioner kroner ...alvorlig talt. Det faller på sin egen urimelighet, sier hun.

Snakk med egne

Gundersen anbefaler høyrepolitikeren å ta en samtale med sine egne partifeller.

— Vi i Kristiansand har sittet og forhandlet fram en avtale med staten med Per Sigurd Sørensen (H) ved roret. En utredning av rushtidsavgift har vært Kristiansand kommunes politikk inntil for åtte måneder siden, da det ble ny politisk ledelse i kommunen. Vi kan ikke bare løpe fra dette fordi vi ikke liker det, sier Mette Gundersen.