KRISTIANSAND: — Jeg blir virkelig irritert, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

Riv ruskende galt

Mandag siterte mediestudentene på Gimlekollen salgssjef Christer Paulsen på at Flynonstop vurderte å kansellere jomfruturen til Manchester fredag.

Til slutt i saken forklarte salgssjefen i Flynonstop at de måtte være kyniske, akkurat som Norwegian og Widerøe.

Det fikk Widerøe-sjefen til å "gå i lufta".— Widerøe kansellerer aldri på grunn av belegg, og vi er irriterte over at Flynonstop og Paulsen forsøker å legitimere en slik kundebehandling ved å dytte oss foran seg, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

Holdes for narr

Richard Kongsteien.

— Det er riv ruskende galt. Vi har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. Flynonstop holder passasjerene for narr. Vi flyr med én passasjer, sier han.- Vi har en kontrakt med passasjerene våre. Når vi tilbyr et produkt, skjer det uten forbehold. Vi setter opp ei rute for at den skal gå, og det skal folk kunne stole på. Dette handler om tillit, sier Kongsteien som sterkt misliker å bli brukt til å legitimere Flynonstop sin politikk.

— Dette er en tøff bransje med store kostnader. Det er ikke lett å sette i gang nye ruter og dekke kostnadene. Men i Widerøe gjør vi det nødvendige arbeidet i forkant, vi kansellerer ikke og tilbakebetaler billettpengene, sier Kongsteien og forklarer hvor viktig det er for passasjerene å kunne stole på selskapets ruter.

Feilsitert

— Jeg er feilsitert, sier salgssjef Christer Paulsen i Nonstop, som bastant avviser at han noen gang har nevnt verken Widerøe eller Norwegian i intervjuet.

Han har heller ikke brukt ordet kansellering.

— Jeg sa det kan hende vi må gjøre noen justeringer, sier han.

Med justeringer mener han at flyturen kan bli avlyst, men at passasjerene får beskjed i god tid og pengene tilbake og en ny billett med et annet selskap. Eller at flyet også går innom andre flyplasser, for eksempel.

Samtidig gjør Paulsen det klart at jomfruturen til Manchester fredag, nå er så nær i tid, at han tviler sterkt på at det blir aktuelt med noen justering der.

Det var journaliststudent Henrik Myhrvold Simensen ved Mediehøgskolen Gimlekollen som intervjuet salgssjefen. Han står fast på at Paulsen er riktig gjengitt.