GODT UTSTYRT: Samarbeid og godt utstyr gjelder når UP har kontroll. Her kontrollerer Terje Melhus farten, mens Terje Legreid er klar med kikkerten for å sjekke nummerskilt. Foto: Torstein en
MÅLER LAVT: UPs lasermålere er stilt inn med en margin på minus tre kilometer. Inne i bilen er ofte speedometeret litt høyt justert. Denne bilisten ble målt til 76, lurer på hva speedometeret hennes viste? Foto: Torstein en

— Hvorfor synes ellers lovlydige mennesker det er helt greit å kjøre 10, 20 og 30 kilometer i timen over fartsgrensen? Jeg slutter aldri å forundre meg over det, sier regionleder i Utrykningspolitiet Agder og Rogaland, Øystein Krogstad til Fædrelandsvennen. Han mener mange gjennomgå sin egen moralske oppfatning.

Krogstad minner også farepotensialet:

— Det er en grunn til at fartsgrensene er som de er. Dessuten er ofte ti kilometer ekstra fart, forskjellen mellom ulykke og dødsulykke. Fartsovertredelser er en alvorlig ting.

146 i 100-sonen

Denne påska hadde Krogstad 20 medarbeidere ute onsdag før skjærtorsdag og første og andre påskedag. Han brukte over 250.000 kroner på innsatsen. Men det ble likevel en lønnsom affære for staten.

Fem mistet førerkortet. 210 fikk forenklet forelegg for fart. Sju fikk forelegg for mobiltelefon-snakking og ni fikk gebyr for manglende bilbelte.

— To overtredelser står i en særstilling. Han som kjørte i 146 kilometer i timen i 100-sonen på E 18 ved Omre første påskadag og bilisten som kjørte 121 kilometer i timen i 80-sonen i Lyngdal samme dag, sier Krogstad.

Samme fella

Up-lederen er på mange vis fornøyd med påsketrafikken. Alvorlige ulykker er unngått Påskerally på riksvei ni er en saga blott. Mange kjører noe for fort, men det er få villmannskjørere. Men han er altså skuffet over den generelle trafikkmoralen. Og han undrer seg over at folk går i samme fella år etter år.

— Vi melder fra om at vi er ute. Vi står ofte på de samme stedene hvert år. Moisund, Grendi og Skomedal i Setesdal, Brekka og Goderstad-sletta på E 18. Likevel dundrer kvinner og menn i alle typer biler og i alle aldre inn i kontrollen med for høy fart. Jeg tenker av og til på hvordan det hadde vært hvis vi ikke var der, hvor fort hadde folk da kjørt, sier Krogstad.

Facebook

Denne påsken opplevde UP at det gikk cirka ti minutter fra de stilte seg opp en plass, til advarsel om kontroll ble lagt ut på Facebook.

— Jeg har sluttet å irritere meg over det. Men jeg synes folk skal tenke over at vi først og fremst har kontroller for å luke galningene vekk fra trafikken. De som ikke har noe på en vei å gjøre, de som utgjør en akutt fare for andre. Det er de som bør advares mot, ikke oss, sier Krogstad, som ikke vil svare på om UPs mannskaper nå skal ha ferie noen dager.

Det kan visst bli nye kontroller fortere enn du tror.