DÅRLIG: Mormor Elin Lunde synes at det er fortvilende at barnebarna skulle oppleve en slik forvirring når de skulle fly alene for første gang. Foto: Eva Myklebust

KRISTIANSAND: — Det er skikkelig dårlig gjort. Det er kjedelig å vente så lenge, sier Eirik Lunde (11) til Fædrelandsvennen.

Klokka 06.15 skulle han og lillebror Kristian Lunde (9) fly til Houston via Amsterdam for å besøke faren. Bestemor Elin Lunde fulgte guttene til flyplassen.

Måtte snu i gaten

Onsdag kveld hadde pappa Jan Erik Lunde bekreftet reisen fra Kristiansand til Houston og ordnet profesjonelt reisefølge til guttene.

— Vi fikk sjekket inn og levert bagasjen deres, men da guttene kom til gaten var billettene plutselig ugyldige, og reisefølget fra KLM hadde ikke møtt opp, sier Elin Lunde.

Hun fikk beskjed om at det ikke var blitt betalt for reisefølge. Det kostet 4000 kroner ekstra. Guttene måtte sjekke inn én gang til, men fikk igjen beskjed om at billettene var ugyldige da de kom til gaten.

Booket om

På Kjevik skjønte de lite, men fikk booket om guttene på et nytt fly til København.

Klokka 10.05 satt guttene endelig på flyet i følge med en KLM-ansatt.

BOOKET OM: På Kjevik fikk guttene booket om billettene, og kom seg av sted til Houston klokka 10.05. De synes at KLM bør bli mye bedre i servicen. Foto: Eva Myklebust

Mormor Elin Lunde skjønner ikke hva som har skjedd.— Det er fortvilende at to barn skal oppleve noe sånt. Det er utrolig at KLM kan la noe slikt skje når reisen var bekreftet. Slikt skal bare ikke skje, sier hun.

— I alle fall ikke mot barn, samtykker Eirik Lunde.

- Bør bli bedre

Tross en vanskelig start på reisen, er Elin Lunde takknemmelig for at guttene fikk reise samme dag.

Guttene tror at resten av reisen vil gå greit, men mener at flyselskapet burde skjerpe seg.

— De burde bli mye bedre, sier Eirik Lunde.

— Ja, og så burde gi oss pengene tilbake, sier lillebror Kristian Lunde.

Guttene har gledet seg i et halvt år til å besøke pappa som jobber i Houston, Texas.

De har akkurat fått sommerferie, og skal etter planen tilbringe fire uker i USA.

KLM beklager

KLM bekrefter at reisen ble bekreftet onsdag kveld.

— Dessverre var det ikke teknisk i orden med bestillingen på grunn av en endring i billettene. Det oppdaget vi først i dag morges, sier pressetalsmann for KLM Robert Veldhuin.

Han beklager usikkerheten guttene opplevde på Kjevik torsdag morgen, og mener at en slik feil ikke vil skje igjen.

— Vi skal gå gjennom hva som gikk galt, og sjekke om vi må endre rutinene våre for å forsikre oss om at dette ikke skjer igjen. Dette var KLM sin feil, og det beklager vi, sier Veldhuin.

Han mener at det er meget sjelden at det skjer slike feil, og at KLM generelt har et godt rykte med barn som reiser alene-ordningen.

— Vi har kontakt med familien, og har fått opplyst at de nå reiser med et annet flyselskap. Selvfølgelig vil det som er betalt to ganger bli betalt tilbake, forsikrer Vildhuin.