SØGNE/KRISTIANSAND: — Bjørgulf Henriksen har fått alvorlige skader som følge av ulykken, og selv om det snart er gått ett år siden ulykken, er det altfor tidlig å utmeisle et endelig erstatningskrav, sier advokat Johan Fredrik Gjesdahl i advokatfirmaet Wigemyr.

Han representerer Bjørgulf Henriksen og hans familie i erstatningssaken etter ulykken i mars i fjor, hvor den 47 år gamle tobarnsfaren fra Søgne ble påkjørt av en møtende bil.

Tiltalen overfor den 71 år gamle kvinnelige sjåføren av ulykkesbilen er nå klar, og straffesaken kommer for retten i løpet av våren. Men erstatningssaken tar altså tid.

Varige mén

— Behandlingen er ikke avsluttet, og følgelig vet vi ikke nok om skadeomfanget. Det kan skje endringer, til det bedre eller til det verre. Det som er sikkert, er at han vil få varige mén, men ennå vet vi ikke i hvor stor grad det vil ha følger for ham som arbeidstaker, eller i livet for øvrig, sier Gjesdahl.

Advokaten har lang erfaring med lignende saker, og sier det er helt normalt at det tar minst to år etter en alvorlig ulykke før man begynner å få et klarere bilde av skadeomfang, arbeidsevne og hjelpebehov.

— Så langt har vi ikke noe godt bilde av hvordan han vil fungere i arbeidslivet. Om han må jobbe deltid eller omskolere seg til annet arbeid, som kan være dårligere betalt enn den stillingen han hadde da ulykken inntraff, er også uklart. Alt dette vil få betydning for arbeidet med erstatningsbeløpet, sier Gjesdahl.

Må ha ledsager

Han understreker at de har en god dialog med ansvarsforsikringsselskapet Tryg, hvor 71-åringens bil var forsikret. - Det er de som sørger for at familien Henriksen er økonomisk sikret i denne perioden, i tråd med vanlig praksis i slike saker, sier Johan Fredrik Gjesdahl.

Han sier at basert på de betydelige skadene Bjørgulf Henriksen fikk i ulykken, og konsekvensene av dem, vil erstatningsbeløpet være sjusifret .

— Men om det er to eller tre eller fem millioner kroner, er det altfor tidlig å si noe om. Et eksempel: Slik situasjonen er nå, må familien ha en voksen ledsager til Bjørgulf når de reiser på ferie, og det er ikke gratis. Om han vil ha samme behov i all fremtid, vet vi ikke. Det er bare ett eksempel på en av mange poster vi ikke vet omfanget av, framholder Gjesdahl.

Prosessoperatør

Da ulykken skjedde, var Bjørgulf Henriksen på vei til jobben som prosessoperatør ved Xstrata i Kristiansand. Gjesdahl berømmer arbeidsgiver for profesjonell, ryddig og støttende opptreden i den tunge tiden etterpå.

— Bjørgulf Henriksen er hardtarbeidende som type. Det er jo å håpe at skadeomfanget ikke vil være så betydelig, i den forstand at han da vil få et bedre liv. Så er det min jobb å bidra til å gi ham et så anstendig liv som mulig med den hjelp han trenger, og en sikret økonomi, ut fra de behovene han vil ha.