KRISTIANSAND: Onsdag kom den 205 meter lange cruisebåten Black Watch til Kristiansand med 729 passasjerer om bord. Men før et slikt skip kan passere Oksøy fyr, må rederiet ut med en rekke avgifter.
Dagens cruiseanløp koster Fred. Olsen Cruiselines — nøyaktig på øret - kroner 105.166,54.
Da er skipets egne utgifter til drivstoff ikke medregnet.
Skryter uhemmet av Kristiansand
60 prosent rett i statskassa
Det er imidlertid ikke det å klappe til kai som nødvendigvis er den største posten for et stort cruiseskip.
— For et anløp med bruk av los faktureres det et minimum av tre timer, og så beregnes innseilings- og utseilingsavgiften etter størrelsen på skipet, forklarer Britt Mai Eriksen ved regnskapsavdelingen i Kystverket.
Losberedskapsavgift, kystavgift og timeavgift for bruk av losbåt beløper seg til 31 583,- for innseiling. Skal skipet til utlandet igjen, slik tilfellet er for Black Watch, som går til Dover i kveld, er det samme prisen ut, og da blir totalbeløpet 63.166,-.
- 63.000 bare for å farte inn og ut av byfjorden?
— Det er store utgifter også, må du huske på, sier Eriksen.
— Det er dyrere for båter som kommer fra eller går til utlandet, da er første havn dyrere, sier losoldermann Geir Eikeland ved Skagerrak sjøtrafikkavdeling.
Har tjent en million i 2012For Kristiansand havn er nemlig ikke inntektene like astronomiske som for staten, men tallene viser at havna allerede har tjent omkring en million kroner på cruisebåtene første halvår. Eller pinlig nøyaktig: 998.438,-.
Trafikkinspektør Thor Messel ved Kristiansand havn brekker opp regnestykket for oss:
— Det er anløpsavgift, kaiavgift, fortøyning, vann, ISPS-dokumenter, avfallsgebyr og ekstra vakt, forteller han.
Totalt fakturerer Kristiansand havn 42.000,- for dagens anløp med Black Watch.
Med dagens anløp har 20 cruiseskip besøkt byen, ytterligere 40 venter i 2012. Den største inntektsposten i år er så langt cruiseskipet Queen Victoria. Der endte sluttregningen fra havna på 78.930,- etter besøket 1. juli, og 78.930,- fra besøket den 10. mai.
— Vi må ut med båt for å fortøye så store skip, derfor blir regningen så stor, forklares vi. Fortøyningen alene for Queen Victoria kostet 29.810,- ## Dette koster det
Nedenfor har vi satt opp et regnestykke, slik det ser ut når et enormt skip som 345 meter lange Queen Mary 2 besøker byen.Det er ikke uten grunn at spontanvisitter sitter hardt inne hos cruisebransjen:
KYSTVERKETS REGNING: | ||||
Innseiling | Bruttotonn | Sats | Enhet | Sum |
Losberedskapsavgift | 3 000 | 0,8 | kr/BT | 2 400,00 |
Losberedskapsavgift | 145 528 | 0,71 | kr/BT | 103 324,88 |
Kystavgift | 148 528 | 0,08 | kr/BT | 11 882,24 |
Losingsavgift | 3 timer | 3 529,00 | kr/time | 10 587,00 |
Delsum | 128 194 | |||
Utseiling | Bruttotonn | Sats | Enhet | Sum |
Losberedskapsavgift | 3 000 | 0,8 | kr/BT | 2 400,00 |
Losberedskapsavgift | 145 528 | 0,71 | kr/BT | 103 324,88 |
Kystavgift | 148 528 | 0,08 | kr/BT | 11 882,24 |
Losingsavgift | 3 timer | 3 529,00 | kr/time | 10 587,00 |
Delsum | 128 194 | |||
Avgifter til staten: | 256 388 |
HAVNAS REGNING: | |
Anløpsavgift/ kaipris | kr 51 481 |
ISPS, avgift + ekstra vakt | kr 5 506 |
Fortøyning | kr 40 600 |
Passasjeravgifter | kr 13 045 |
Sum avgifter Kristiansand havn | kr 110 632 |
Verdt pengene — Men Kristiansand er ikke av de dyreste byene, sier kaptein om bord på Black Watch, Terje Ulseth.
Han er krystallklar på at en ekstra havn som Kristiansand er verd pengene for rederiet.
— Oslo og Bergen er langt dyrere anløp, minner han om.
Hvis et cruiseskip likevel skal forbi Kristiansand, legger nå flere og flere rederier veien om Sørlandets hovedstad, og antall besøk har firedoblet seg siden 2009. — Fred. Olsen har lange tradisjoner i Kristiansand, det er vel en av grunnene til at vi går hit. I tillegg er Kristiansand en utrolig koselig by, sier han.
Ulseth har vært til sjøs på cruisebåter i 17 år, og over alt hvor vi går på skipet, hilser passasjerer og mannskap på ham.
— Det er litt sånn det er på en sånn litt ærverdig cruisebåt. Det er den gamle skolen, det er ikke noe plastikkgreier, dette, sier han.
"Gorgeous"— Denne vesle byen er gorgeus , sier Maureen Reierstad fra Vancouver i Canada. Hun har gått tur i Kristiansand i dag og fryder seg over blomstene i byen.
Hun og ektemannen har spandert på seg et toukers cruise i Østersjøen, og de har vært innom byer som København, Kiel, Tallinn, St Petersburg og Helsinki.
I morgen bærer det tilbake over Nordsjøen og mot avslutning av cruiset. At rederiet har slengt på Kristiansand som anløpshavn er hun veldig fornøyd med.
Reisefølget Pamela Norbury fra Cheshire er enig.
— Over alt er det blomster, i gatene og utenfor bolighus, sier hun funklende.
— Alt er så ryddig og pent og godt tatt vare på, skyter Reierstad inn, og forteller at hun opprinnelig er fra Blackpool i England.
— Jeg giftet meg i Drammen i 1961, og så reiste vi til Vancouver med Fred. Olsen-skipet Braeamar. Så det er utrolig gøy å være tilbake med samme rederi, forteller hun.