FREKK SNUTE: Black Watch er ikke av de største baljene, men linjene fra skroget, som er bygget i 1972, gjør seg godt ved kaikanten. Foto: Kjell Inge Søreide
KONSERTHUS? - Hva er det der nede, et konserthus eller noe, spør kapteinen. Etter 17 år i utenriksfart og oppvekst på Tingvoll får vi vel nesten tilgi ham. Foto: Amund Hestsveen
RETT I INDREFILETEN: Med utsikt rett mot Kilden og Fiskebrygga, er det lett å peke ut veien for passasjerene ombord på cruiseskip som anløper Kristiansand. Men anløp til norske havner koster kapteinsskjorta og vel så det. Foto: Amund Hestsven
KJENNER ALLE: Etter fjorten dager er kapteinen på hils med nær sagt alle gjestene. De fleste er briter, og en stor del av jobben som kaptein er å sørge for at gjestene får den hjemmekoselige følelsen om bord på cruiseskipet. Foto: unknown
TIL KAI: M/S Black Watch fortøyd ved silokaia. Skipet kommer fra østersjøcruise, og har vært innom København før det skal gå til Dover torsdag kveld. Foto: Lars Hoen
SIKKERHETSSJEKK: Trafikkinspektør Thor Messel ved Kristiansand havn sjekkes inn om bord på M/S Black Watch. Foto: unknown
OFF BROADWAY: Entertainerne om bord på østersjøcruiset er i en klasse for seg. Mest populære er likevel mannskapet, som skal underholde gjestene etter alle kystens regler den siste kvelden om bord. Foto: unknown
PASSIAR: Maureen Reierstad fra Vancouver og Pamela Norbury fra Cheshire leger puslespill i bridge- og bibliotekrommet på M/S Black Watch. FOTO: AMUND HESTSVEEN Foto: Amund Hestsveen
TIL KAI: Cruiseskipet legger til ved silokaia. Gjestene om bord får oppleve sommerlige Kristiansand på sitt beste. Det er verd 100.000,-, synes kapteinen. Foto: Kjell Inge Søreide

KRISTIANSAND: Onsdag kom den 205 meter lange cruisebåten Black Watch til Kristiansand med 729 passasjerer om bord. Men før et slikt skip kan passere Oksøy fyr, må rederiet ut med en rekke avgifter.

Dagens cruiseanløp koster Fred. Olsen Cruiselines — nøyaktig på øret - kroner 105.166,54.

Da er skipets egne utgifter til drivstoff ikke medregnet.

60 prosent rett i statskassa

Det er imidlertid ikke det å klappe til kai som nødvendigvis er den største posten for et stort cruiseskip.

— For et anløp med bruk av los faktureres det et minimum av tre timer, og så beregnes innseilings- og utseilingsavgiften etter størrelsen på skipet, forklarer Britt Mai Eriksen ved regnskapsavdelingen i Kystverket.

Losberedskapsavgift, kystavgift og timeavgift for bruk av losbåt beløper seg til 31 583,- for innseiling. Skal skipet til utlandet igjen, slik tilfellet er for Black Watch, som går til Dover i kveld, er det samme prisen ut, og da blir totalbeløpet 63.166,-.

- 63.000 bare for å farte inn og ut av byfjorden?

— Det er store utgifter også, må du huske på, sier Eriksen.

— Det er dyrere for båter som kommer fra eller går til utlandet, da er første havn dyrere, sier losoldermann Geir Eikeland ved Skagerrak sjøtrafikkavdeling.

KONSERTHUS? - Hva er det der nede, et konserthus eller noe, spør kapteinen. Etter 17 år i utenriksfart og oppvekst på Tingvoll får vi vel nesten tilgi ham. Foto: Amund Hestsveen

Har tjent en million i 2012For Kristiansand havn er nemlig ikke inntektene like astronomiske som for staten, men tallene viser at havna allerede har tjent omkring en million kroner på cruisebåtene første halvår. Eller pinlig nøyaktig: 998.438,-.

Trafikkinspektør Thor Messel ved Kristiansand havn brekker opp regnestykket for oss:

— Det er anløpsavgift, kaiavgift, fortøyning, vann, ISPS-dokumenter, avfallsgebyr og ekstra vakt, forteller han.

Totalt fakturerer Kristiansand havn 42.000,- for dagens anløp med Black Watch.

Med dagens anløp har 20 cruiseskip besøkt byen, ytterligere 40 venter i 2012. Den største inntektsposten i år er så langt cruiseskipet Queen Victoria. Der endte sluttregningen fra havna på 78.930,- etter besøket 1. juli, og 78.930,- fra besøket den 10. mai.

— Vi må ut med båt for å fortøye så store skip, derfor blir regningen så stor, forklares vi. Fortøyningen alene for Queen Victoria kostet 29.810,- ## Dette koster det

Foto: Knut Nordstedt

Nedenfor har vi satt opp et regnestykke, slik det ser ut når et enormt skip som 345 meter lange Queen Mary 2 besøker byen.Det er ikke uten grunn at spontanvisitter sitter hardt inne hos cruisebransjen:

KYSTVERKETS REGNING:
InnseilingBruttotonnSatsEnhetSum
Losberedskapsavgift3 0000,8kr/BT2 400,00
Losberedskapsavgift145 5280,71kr/BT103 324,88
Kystavgift148 5280,08kr/BT11 882,24
Losingsavgift3 timer3 529,00kr/time10 587,00
Delsum128 194
UtseilingBruttotonnSatsEnhetSum
Losberedskapsavgift3 0000,8kr/BT2 400,00
Losberedskapsavgift145 5280,71kr/BT103 324,88
Kystavgift148 5280,08kr/BT11 882,24
Losingsavgift3 timer3 529,00kr/time10 587,00
Delsum128 194
Avgifter til staten:256 388
HAVNAS REGNING:
Anløpsavgift/ kaipriskr                          51 481
ISPS, avgift + ekstra vaktkr                             5 506
Fortøyningkr                          40 600
Passasjeravgifterkr                          13 045
Sum avgifter Kristiansand havnkr                        110 632
TIL KAI: Cruiseskipet legger til ved silokaia. Gjestene om bord får oppleve sommerlige Kristiansand på sitt beste. Det er verd 100.000,-, synes kapteinen. Foto: Kjell Inge Søreide

Verdt pengene — Men Kristiansand er ikke av de dyreste byene, sier kaptein om bord på Black Watch, Terje Ulseth.

Han er krystallklar på at en ekstra havn som Kristiansand er verd pengene for rederiet.

— Oslo og Bergen er langt dyrere anløp, minner han om.

Hvis et cruiseskip likevel skal forbi Kristiansand, legger nå flere og flere rederier veien om Sørlandets hovedstad, og antall besøk har firedoblet seg siden 2009. — Fred. Olsen har lange tradisjoner i Kristiansand, det er vel en av grunnene til at vi går hit. I tillegg er Kristiansand en utrolig koselig by, sier han.

Ulseth har vært til sjøs på cruisebåter i 17 år, og over alt hvor vi går på skipet, hilser passasjerer og mannskap på ham.

— Det er litt sånn det er på en sånn litt ærverdig cruisebåt. Det er den gamle skolen, det er ikke noe plastikkgreier, dette, sier han.

PASSIAR: Maureen Reierstad fra Vancouver og Pamela Norbury fra Cheshire leger puslespill i bridge- og bibliotekrommet på M/S Black Watch. FOTO: AMUND HESTSVEEN Foto: Amund Hestsveen

"Gorgeous"— Denne vesle byen er gorgeus , sier Maureen Reierstad fra Vancouver i Canada. Hun har gått tur i Kristiansand i dag og fryder seg over blomstene i byen.

Hun og ektemannen har spandert på seg et toukers cruise i Østersjøen, og de har vært innom byer som København, Kiel, Tallinn, St Petersburg og Helsinki.

I morgen bærer det tilbake over Nordsjøen og mot avslutning av cruiset. At rederiet har slengt på Kristiansand som anløpshavn er hun veldig fornøyd med.

Reisefølget Pamela Norbury fra Cheshire er enig.

— Over alt er det blomster, i gatene og utenfor bolighus, sier hun funklende.

— Alt er så ryddig og pent og godt tatt vare på, skyter Reierstad inn, og forteller at hun opprinnelig er fra Blackpool i England.

— Jeg giftet meg i Drammen i 1961, og så reiste vi til Vancouver med Fred. Olsen-skipet Braeamar. Så det er utrolig gøy å være tilbake med samme rederi, forteller hun.