KRISTIANSAND: Kommunen er nå villig til å redusere kuttforslaget sitt fra 14 til elleve meter – som vil gi høyhuset i Quadrum-prosjektet en høyde på 59 meter.

— Det hjelper alltid å prate sammen. Nå har vi kommet fram til en løsning som begge parter kan være lojale mot, sier utviklingsdirektør i Schage Eiendom, Petter Falkgård Andersen, til Fædrelandsvennen.

Planene om et høyhus på 70 meter på Jernbanetomta fikk Kristiansand kommune til å skjelve da saken skulle opp til politisk behandling i starten av mai. De gjorde det da klart at de ønsket å kutte høyden på prosjektet med 14 meter.

Utbyggerne protesterte heftig, og saken ble utsatt. Nå skal saken opp til politisk behandling på ny, og det på bakgrunn av et ferskt kompromiss mellom utbyggerne Schage Eiendom og NSBs eiendomsselskap Rom Eiendom, og teknisk etat.

59 meter høyt

Forslag til vedtak til byutviklingsstyret fra teknisk direktør Ragnar Evensen og plan- og bygningssjef Venke Moe, innebærer nå at høyeste punkt på bygningen får rage 59 meter over bakken, 65 meter over havet.

Opprinnelig ønsket kommunen en kotehøyde (m.o.h.) på 62 meter, men har nå kommet utbyggerne i møte med 65 meter. Samtidig jenker utbyggerne seg elleve meter ned fra den opprinnelige planen på 76 meter.

PLANLAGT LENGE: Eiendomsselskapet Quadrum planlegger en storstilt utbygging i dette området ved jernbanen i Kristiansand. Quadrum AS har til nå brukt åtte år og 28 millioner kroner på prosjektet. Foto: L2 Arkitekter

— Vi har hatt en god runde siden sist, og funnet en løsning. Vi går ned tre etasjer etter vårt ønske, mens kommunen går opp én etasje etter sitt, sier Andersen.

Hele prosjektet har en bygningsstørrelse over bakkeplan på 40.000 kvadratmeter, og Andersen protesterte under forrige runde at 14 meters reduksjon ville koste dem bygningsmasse på 10.000 kvadratmeter. Det mener han de unngår nå.

— Vi får kompensert høydetapet med større grunnflate. Samtidig er det bare den ene bygningen som reduseres i høyde, ikke resten av prosjektet. De betyr samtidig at prosjektet ikke blir like slankt og fint arkitektonisk, sier han.

Utbyggerne har også godtatt en del andre endringer, som å trekke prosjektet tilbake fra Tordenskjoldsgate.

Plan- og bygningsetatens vurdering er at den høyeste delen av prosjektet måtte reduseres slik at den ikke konkurrerer med domkirka og sine 70 meter over havet.

Satt høydestandard

2. mai var byutviklingsstyret på en kort befaring på tomta, da de hadde detaljreguleringssaken på bordet. Men politikerne valgte da å utsette vedtaket for å diskutere saken nærmere i partigruppene.

På det samme møtet ga politikerne tillatelse til utbyggere på Tangen til å bygge høyhus på nettopp 65 meter over havet, en reduksjon på fem meter fra den opprinnelige planen. Ifølge utvalgsleder Grete Kvelland Skara (KrF) var det et tydelig signal til utbyggerne på Jernbanetomta om hva slags høyde som ville tillates.

Torsdag kommer saken opp på ny, og politikerne må treffe et vedtak om tillat høyde.

Dersom politikerne vedtar kompromissforslaget, er kotehøyde på 65 meter satt som høydestandarden for høyhus i kvadraturens randsone.