Diskusjon i ATP-utvalget fredag. Fra venstre Leif O. Hopland (Ap) fra Kristiansand, Arne Thomassen (H) fra Lillesand, Maiken Messel fra Aust-Agder fylkeskommune, Johnny Greibesland (Sp) fra Songdalen og Aase R. Severinsen (H) fra Søgne. Foto: Vegard Damsgaard

KRISTIANSAND: Broene er til diskusjon i Atp-utvalget fredag, i forbindelse med søknad om 472 millioner kroner i statlige belønningsmidler til Kristiansands-regionen fra 2013 til 2016. — Broer liker vi veldig godt, her får vi to broer for en. Dette bedrer fremkommeligheten for buss over Lundsbroa, men også for gående og syklende. Vi har 6000-7000 studenter på UiA vi gjerne ønsker ned til byen iblant, sa Hans Otto Lund (H) under møtet fredag.

Tidligere har man prosjektert gang- og sykkelbro over Otra ved Kjøita. I stedet ønsker man to broer: En sør for Lundsbroa, omtrent på høyde med Snadderkiosken, og en på høyde med Telenor-bygget nord på Kjøita.

Det er bare broa sør for Lundsbroa som er med i søknaden, med en pris på 75 millioner kroner.

— Umiddelbart virker dette veldig råflott. Kan det være behov for to, spurte Songdalen-ordfører Johnny Greibesland (Sp).

Diskusjon i ATP-utvalget fredag. Fra venstre Leif O. Hopland (Ap) fra Kristiansand, Arne Thomassen (H) fra Lillesand, Maiken Messel fra Aust-Agder fylkeskommune, Johnny Greibesland (Sp) fra Songdalen og Aase R. Severinsen (H) fra Søgne. Foto: Vegard Damsgaard

ATP-prosjektleder Øystein Holvik svarte at Lundsbroa er flaskehals for bussen, her skal det anlegges et bedre kollektivfelt enn i dag.Administrasjonen mener én bro blir en halvgod løsning, de to broene vil dekke to like store behov langs viktige innfartsårer til sentrum.

To tredeler av sykkel— og gangtrafikken fra og til sentrum krysser i dag elva Otra, over de to veibroene Lundsbroa og Oddernesbroa.

Nøyaktig plassering av broene må avklares nærmere, men samtidig planlegging av broene vil gi sparte kostnader.

Den nordligste broa antas finansiert i neste periode, mens den sørlige broa vil kunne åpnes i løpet av avtaleperioden.