KRISTIANSAND: Det fører til fulle parkeringsplasser og frustrerte studenter som ikke finner plass til bilen.

— Dette er en sak som kommer opp i studentparlamentet hvert eneste år. Hvis du for eksempel har en forelesning kl 10.00 eller 12.00, er det utrolig vanskelig å finne en ledig plass, sier Ole Thomas Gransli, leder i Studentorganisasjonen i Agder.

Med gratis parkering og 7000 studenter, blir de 900 parkeringsplassene på Gimlemoen raskt opptatt. I hvert fall hvis det er regn eller snø.

- Idiot!

Tirsdag formiddag var en slik dag. "Lera deg å parkera!!! Idiot", står det på en lapp, festet på en bil på en av de smekkfulle parkeringsplassene på Gimlemoen.

— Hvor stort parkeringsproblemet er, avhenger nok litt av været. Noen bruker bilen som regnfrakk, og nå er vi inne i en tid der færre sykler. Da fylles også parkeringsplassene fort opp, sier Aanon Bernt Winge Grimnes, driftsdirektør ved Universitetet i Agder.

FRUSTRASJON: Stor konkurranse om parkeringsplassene fører til en del underlige parkeringer og frustrasjon blant bilistene. Denne lappen var tirsdag morgen festet på en bil på en av de overfylte parkeringsplassene. Foto: Kjetil Reite

Ledelsen ved universitetet oppfordrer studentene til å velge kollektivtrafikk og sykkel. Det skjer både på informasjonstavler, universitetets hjemmesider og på informasjonsmøter. Universitetet har i tillegg etablert en rekke oppstillingsplasser for sykkel.Likevel er det altså flere hundre studenter som velger bilen.

— Vi har fokus på parkeringen ved universitetet og følger nøye med. Men er dette noe som tiltar, kommer vi til å gjøre noe, sier Grimnes.

Prioriterer boliger

I Grimstad har universitetet begynt å kreve inn det som er blant de mest beskjedne parkeringsavgiften i landet: fem kroner for ett døgn. Studentene er negative til parkeringsavgift og begrensninger i Kristiansand, men kommer heller ikke til å kreve at universitetet etablerer flere parkeringsplasser.

— Optimalt sett skulle det vært både parkeringsplass for de studentene som kjører og bolig til alle, men det er vanskelig å skulle kreve flere parkeringsplasser. Vi vil heller at ledige arealer blir brukt til å bygge studentboliger og til å utvide universitetet etter hvert som det blir stadig flere studenter, sier Ole Thomas Gransli som ikke har noen oversikt over hvor mange studenter som har bil.

— Inntrykket er at flertallet er uten bil. Men det er en del som har det og som gjør en innsats for å kunne beholde den ved å skaffe seg en ekstrajobb ved siden av studiene.