I to ulike undersøkelser som Agderforskning i fjor høst gjennomførte på oppdrag for Oppdrift, har innbyggerne og næringslivet i Tvedestrand gitt uttrykk for at kvaliteten på en del av de tjenestene kommunen yter, kan bli bedre.

På bakgrunn av disse tilbakemeldingene, arrangerer Oppdrift tirsdag 5. september et seminar for kommuneansatte der resultatet av undersøkelsene tas opp.

Prosjektleder i Oppdrift, Karl Johan Heide, sier hensikten med seminaret er å lære de kommuneansatte metoder de kan bruke for å forbedre tjenestene.Se fremover

— Vi har bearbeidet resultatene fra undersøkelsene i de fire Oppdrift-kommunene, og retter nå blikket fremover, sier Heide.

Han mener det ikke er grunn til å tro at det som er kommet frem i undersøkelsene gir et feilaktig bilde, og sier resultatene fra Agderforsknings undersøkelse i Tvedestrand verken er bedre eller dårligere enn i de andre kommunene.

Prosjektlederen i Oppdrift mener den omfattende brukerundersøkelsen blant annet viser at kommunene ikke er flinke nok til å forklare brukerne av kommunale tjenester hvorfor ting nødvendigvis må ta tid.Oppfylle forventningene

Det har vært stor interesse blant de kommuneansatte i Tvedestrand for å forbedre de kommunale tjenstene. Rådmann Jarle Bjørn Hanken har meldt på rundt 40 personer på Oppdrift-seminaret. Først og fremst de som har nær kontkat med brukerne, som ansatte i skolene, SFO, barnehagene, næringsetaten og teknisk etat.

I følge Karl Johan Heide skal de kommuneansatte lære å lage enkle brukerundersøkelser, med få, korte spørsmål.

Disse skal brukes systematisk i hverdagen for å få tilbakemelding fra brukerne. Opplysningene som hentes inn på denne måten, skal bidra til bedre service slik at forventningene fra brukerne i større grad kan oppfylles.Fortelle om næringsforum

Erling Folke fra FAFO (Fagbevegelsens senter for forskning, utredning og dokumentasjon) skal lede seminaret neste tirsdag.

I tillegg vil det bli arrangert et oppfølgingsseminar i slutten av september. Der vil representanter fra Tønsberg, Bø og Porsgrunn, kommuner som også har gjennomført lignende brukerundersøkelser, fortelle om servicearbeid knyttet opp til kommunal hjemmeside på internett.

— I tillegg vil vi få besøk av ordfører i Kragerø kommune, Kari Fosso. Hun vil fortelle om etableringen av et næringsforum i Kragerø, som er et direkte resultat av tilbakemeldingene fra næringslivet i kommunen, sier Heide.