ÅMOT: Det opplyser en dataingeniør til Nettavisen.— Etter min mening burde det ta fem minutter å sjekke om ett av togene kjørte på rødt lys, sier en tidligere medarbeider i firmaet som leverte datasystemet til sentralen på Hamar i 1994.Systemet gir mulighet til å følge togene langs hele sporet, og man kan se hvem av operatørene som trykket på hvilken knapp på et gitt tidspunkt, opplyser Nettavisens kilde, som er dataingeniør. Østerdal politidistrikt kan ikke bekrefte at de har sikret seg loggen for ulykkesdagen. - Det vil bli gjort beslag i forbindelse med etterforskningen. Hva som blir beslaglagt og hvor kan jeg ikke si nå, sier politiinspektør Jostein Løken.Ifølge dataingeniøren er det teoretisk helt umulig å gi grønt lys til to tog som befinner seg på samme strekning. Han sier også at systemet ikke gir mulighet til å varsle togførerne om at de er på kollisjonskurs, ut over at det gis rødt lys.