KRISTIANSAND: — Dette gir bedre kontroll, det blir lettere å ta de som sniker. I tillegg går det an å passere flere bommer i landet på samme brikke, sier styreleder Bernt Erik Olsen i Kristiansand Bompengeselskap. 10-12 millioner Selskapet investerer 10-12 millioner kroner i systemet, og regner med å spare ca. tre millioner kroner i årlige driftsutgifter. Deler av innsparingene skjer ved at vikarer ikke får forlenget sine vikariater, og ved at eldre ansatte får tilbud om tidligpensjon. Til sammen dreier det seg om ca. ni årsverk de neste åra. Investeringen skal nedskrives i løpet av bompengeperioden, som fremdeles strekker seg til 2006/2007.- I sum blir det rimeligere å gå over til å bruke brikker, fremfor å fortsette med dagens ordning, sier Kjell Riseng, konstituert daglig leder i selskapet. For bilistene blir forskjellen at de må deponere på en brikke til 200 kroner, og betale dagens takster på abonnement. Brikken festes på frontruta, og er dokumentasjonen på betaling. - Vi er glad for dette, fordi det blir en bedre service for bilistene. Med denne brikken kan man også kjøpe passeringer i andre bommer i landet. Ikke minst for de som driver med langtransport, blir dette bra, sier veisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen i Vest-Agder. Veivesenet har tidligere sagt at bompengeinnkreving er en av flere mulige måter å finanisiere det neste store prosjektet rundt Kristiansand på, nemlig strekningen fra Gartnerløkka til Brennåsen. Mjaaland sier at det står ved lag. - Har det blitt lettere å få til dette nå som brikkesystemet kommer? - Forholdene ligger til rette for å gjøre det, men innføringen av brikker er ikke avgjørende. Men generelt er det vanskelig å gjennomføre så store prosjekter bare over statsbudsjettet. Men politikerne i Kristiansand må avgjøre om det er politisk vilje til å gjøre det, sier Mjaaland. Prosjektet er foreløpig berenget å koste ca. to milliarder kroner. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no