KRISTIANSAND : — Alle undersøkelser i næringslivet viser at tilgjengelighet er viktigere enn pris. Det har vi tatt konsekvensen av, begrunner Hans Otto Lund (Høyre). Bystyret vedtok i går kveld kommunens budsjett og handlingsprogram for de fire neste årene. Der er det lagt inn 4 millioner kroner hvert år i økte inntekter fra Kristiansand Parkeringsselskap. Det er budsjettflertallet, Høyre, KrF og Venstre, som har balansert budsjettet sitt med denne summen. Og de fire første millionene skal altså kreves inn allerede i 2003. Det betyr selvsagt dyrere parkering for bilistene. Nyordningen blir satt i verk allerede i januar. P-selskapet skal bare få opp nye skilt og omprogrammere automatene først. Det er ikke selve parkeringsavgiften som heves. Men nå blir du nødt til å betale helt fram til klokken 20.00 på hverdager på alle kommunens parkometre og p-automater. I dag er det gratis etter klokka 17.00. På lørdager må du betale helt til klokken 15.00 etter nyordningen. I dag er det gratis etter klokken 13.00. Dessuten innebærer vedtaket at det skal innføres såkalte progressive satser på parkering i Kristiansand. Det vil si at du betaler for eksempel 12 kroner for den første timen, 15 for den neste og 20-25 kroner for den tredje timen. Hensikten er å hindre langtidsparkering og få større sirkulasjon på p-plassene. Det er en prøveordning med slike økende satser på noen kommunale parkeringsplasser i dag, blant andre på Meieritomta. Erfaringene - les: inntektene - er så gode at nå skal ordningen innføres på alle kommunale plasser i byen. Det er ikke parkeringsselskapet som har tatt initiativ til endringene denne gangen. Det er politikerne selv som har ordnet ekstrainntektene. Tømmer p-selskapet

— Salderingen har i år vært vanskelig. Det har ikke vært enkelt å finne friske penger til å dekke inn økte eller nye bevilgninger til gode formål som vårt forslag har funnet rom for, sier Høyres gruppeleder Tore Austad. - Det vesentlige er at det er parkeringsplasser nok, mener Austad om den kreative inndekningen.Det er også spesielt at 4 millioner kroner utgjør hele summen p-selskapet regner med som årlig ekstrainntekt. Det betyr at det ikke blir noe igjen til selskapet, for eksempel til å bygge nye parkeringshus for. Snarvei

Budsjettkameratene argumenterer altså for grepet sitt med behovene til både butikkene og bilistene selv. Men opposisjonen er kritisk. Flere reagerer på at budsjettflertallet fortsetter å tappe store penger fra p-selskapet. Gjennom dets 25-årige historie har selskapet avgitt minst 100 millioner kroner til bykassa. Rådmannen har i tillegg lagt inn 10,8 millioner kroner fra p-selskapet i budsjettforslaget sitt i år. Bjarne Ugland (Ap) reagerer på flertallets fremgangsmåte: - De har tatt en snarvei, sier han til Fædrelandsvennen. - Det er uryddig i forhold til faginstansen. De kunne kjørt et ryddigere løp og latt saken gå gjennom parkeringsselskapet, for å vurdere satsene og hva markedet vil si til det. Stian Storbukås (Frp) kritiserte også grepet fra talerstolen: - Dette vil gjøre det enda vanskeligere for folk å besøke Kristiansand uten å bli flådd. Og det flertallet gjør er å tappe parkeringsselskapet, mener Storbukås. inge .dalen@fedrelandsvennen.no