VENNESLA: — Det har ikke vært aktivitet i det selskapet, og vi legger det nå ned, sier daglig leder Dagfinn Røkenes til Fædrelandsvennen.

Planen for Veidekke var å utvikle Venneslaheia med 1500 boliger for 5000 mennesker, sammen med lokale investorer i selskapet Venneslaheia AS. Men nå er selskapet oppløst.

Utbyggerne hadde avtaler med flere grunneiere i området, men Røkenes sier at disse ikke fornyes når de nå løper ut, selv om avtaler med grunneiere rundt Venneslaåsen fortsatt står.

Dyr tunnel

Overfor Vennesla Tidende leg­ger han ikke skjul på at det er po­li­ti­ker­nes ved­tak om å kre­ve tun­nel til 150 millioner kroner som adkomst­vei som feller prosjektet.

— Ja, det er tun­ne­len, og en to­tal­vur­de­ring av kom­plek­si­te­ten i sa­ken. Fra po­li­ti­ker­nes side har tun­ne­len hele ti­den blitt ad­res­sert til ut­byg­ger, sier Røkenes, som også er le­der i Scale Veidekke Eiendom AS.

Grunnen til at politikerne ønsker tunnel, er at trafikken ikke skal ledes gjennom Vennesla sentrum. Politikerne har vært enstemmige på at trafikken til tidenes utbygging i Vennesla, må gå gjennom tunnel til Ålefjærveien.

Forundret

KrFs gruppeleder Daniel Bakken sier at han er overrasket.

— Signalene til det politiske miljøet fra utbyggerne var at vi bare skulle stå på tunnelforslaget. Men forutsetningene må ha forandret seg, eller det kan være det dårlige markedet spiller inn, sier han.