GRIMSTAD: For andre gang vant Marex på Fevik i Grimstad den prestisjetunge prisen European Motorboat of the Year i klassen "traweler yacht & aft cabin".

— Dette er stort for en liten, sørlandsk båtprodusent, sier Thomas Ekholt Aalrud til Fædrelandsvennen. Ifølge Agderposten fikk de utmerkelsen til stående applaus under London Boat Show.

Fulgte produksjonen

Båten som gikk til topps er Marex 320 Aft Cabin Cruiser, en båt Fædrelandsvennen fulgte fra produksjon i vinter og vår til sjøsetting i sommer. Selskapet brukte åtte millioner kroner på utviklingen, og uttalte at dette var nyvinningen som skulle redde dem. Dersom markedet tar båten like godt i mot som båtpressen og fagmiljøet, kan det se bra ut i det gamle båtbyggermiljøet.

På Haslatangen på Fevik der produsentene før lå tett i tett, er det nå kun Marex igjen som er store. De siste to årene har vært preget av konkurser, nedleggelser og utflagginger i det en gang så stolte miljøet i Aust-Agder.

— Båtmarkedet er jo fortsatt dårlig, men vi har solgt 12 av denne båten til nå, sier Thomas Ekholt Aalrud. Hver båt koster noe over to millioner kroner. Ekholt Aalrud hevder å se lysning for lystbåtene.

— Frem til sommeren skal vi produsere 20 av 320 Aft Cabin Cruiser. Det er bare to av dem vi ikke har kjøpere til ennå, sier han.

Vant før

For tre år siden vant de den samme prisen for storesøsteren 370 Aft Cabin Cruiser. Flere priser fulgte, og salget har også gått brukbart. Mens storesøsteren produseres hos Marex i Litauen, er 320 helt og holdent norsk.

— Så lenge det er forsvarlig vil vi fortsette med produksjon i Norge, sier Ekholt Aalrud, fire måneder etter at Windy valgte å sette hele sin produksjon til Polen.

Ekholt Aalrud forteller at deres 32-foter har fått så mye rosende omtale fordi den har plass og løsninger som man ellers må til mye større båter for å finne.

— Vi har beholdt suksesskriteriene fra 37-foteren. Men vi måtte fjerne noe, og tok vekk en ekstra stikkcabin under trappa. Mens den store har separat dusj og toalett har den nye en kombinasjonsløsning, der vi likevel har god ståhøyde i dusjen. Ekholt Aalrud tror prisen sammen med flere førstesider i båtmagasiner kan gi et godt løft.

Selv om de i fjor satset stort på prisvinneren, er det ikke slutt med nyvinninger fra Marex.

— Til høsten lanserer vi en ny 38-foter basert på skroget til 370 Aft Cabin Cruiser. I stedet for aktercabin skal den ha en stor sittegruppe slik at mange kan sitte ute samtidig, sier eieren.