— Jeg frykter bilistene vil få en hinsides regning når de nye bompengepakkene kommer, siden kollektivtrafikken skal ha så mange penger, sier Christian Eikeland, gruppeleder i Frp i fylkestinget.

En egen arbeidsgruppe jobber nå med å lage et forslag til ny bompengepakke for Kristiansand (se fakta).

De diskuterer tiltak som bomstasjoner ved Sørlandsparken, at bompenger kan brukes til kollektivtrafikken og økt nivå på bomsatsene.

Pekepinn

Enda er ikke forslagene i Kristiansand klare, men Stavanger jobber med en lignende avtale. Der har fylkestinget vedtatt drastiske tiltak for å få ut penger fra staten:

• I rushtiden må man betale 40 kroner. 21 kroner på kveld og natt. Fylkesådmannen hadde opprinnelig foreslått 43 kroner.

• Bare 30 prosent av inntektene skal gå til bil. Resten skal gå til kollektiv, gange og sykkel.

• Det blir bompenger rundt næringsparken Forus der også kjøpesentrene ligger.

— Vi har lagt opp til bommer rundt områdene der det er konsentrasjon av arbeidsplasser. Det gjelder Forus, Sandnes og Stavanger sentrum, sier Gottfried Heinzerling, samferdselssjef i Rogaland.

Statlige midler

Forutsetningen for alle disse tiltakene er altså at staten går inn med penger til store kollektivtiltak.

— Vi har svart på en bestilling fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. For å få tilgang til statlige penger, må det restriktive tiltak til som bompenger, sier Tom Tvedt, gruppeleder for Ap i fylkestinget i Rogaland.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook

Christian Eikeland mener det er stor sannsynlighet for at det samme skjer i Kristiansand.

— Det er ganske mange byer som nå diskuterer hvordan de skal få tilgang til bymiljømidlene fra staten, og da frykter jeg at det kan bli lignende nivå i de andre byene.

Ikke automatikk

Ifølge prosjektleder for bymiljøavtalen i Kristiansand, Jo Viljam Drivdal, er det for tidlig å si noe om Kristiansand får lignende satser. Han minner også om at det er regionene selv som utformer tiltak.

— Det som virker i Stavanger kan være forskjellig fra det som virker i Kristiansand, sier Drivdal.

Men det som er felles, er at kravet om nullvekst i personbiltrafikken for å få ut penger.

På et møte i ATP-utvalget (Areal transportplan) kom det også fram at Kristiansand nå er et godt stykke unna målet om nullvekst.

— Det som er felles med disse bymiljøavtalene, er at all vekst skal skje med sykkel, gange og kollektivtrafikk. Da innfører man altså en ordning som innebærer at en familie må ut med 30.000 i året hvis begge kjører, sier Eikeland som regner med at Frp vil stemme nei til en ordning lik den som er på trappene i Stavanger.

Stor debatt

Den nye bymiljøavtalen blir en av de store politiske sakene i Kristiansand de kommende årene.

Der er det også politikere som ser for seg bomsatser på mellom 30 og 40 kroner.

— Kan vi kombinere det med å bygge ut busstilbudet, slik at det blir et reelt alternativ for de som i dag bruker bilen, vil ikke jeg ha vondt i magen for å trå til. Det er viktig for at vi gjør noe som monner. En liten økning i satsene vil ikke regulere trafikken, kun gi høyere inntekter, sier Ivar Bergundhaugen, Venstres ordførerkandidat i Kristiansand.

Aksepterer høyere priser

Høyre i Kristiansand har tidligere programfestet at de er imot at et skal være dyrere å passere bommene i rushtiden. Nå er de i ferd med å snu.

I forslaget til program, står det at de er villige til å akseptere tidsdifferensierte bomavgifter for å få ut penger fra staten. Det vil si at prisene varierer gjennom døgnet.

— Vi er nødt til å svelge det staten krever. Busstilbudet i Kristiansand må bli vesentlig bedre og vi trenger penger fra staten for å delfinansiere viktige kollektivprosjekt, sier Harald Furre, Høyres ordførerkandidat i Kristiansand.

Han mener en hovedsatsing i Kristiansand må bli en langt bedre kollektivakse mellom Vågsbygd og Sørlandsparken.

Agder kollektivtrafikk (AKT) har tidligere presentert planer med avgang hvert tiende minutt på strekning og bruk av nye leddbusser. Også dette kan bli en del av den nye bymiljøavtalen.