KRISTIANSAND: — Vi jobber hardt for å opprettholde og å utvide et godt rutetilbud på Sørlandet. Da er det uheldig å spre tilbudet mer enn nødvendig, sier Dag Falk-Petersen, direktør i Avinor.

Gullknapp har søkt om konsesjon som innebærer 8000 flybevegelser i året. Planen er rutefly til Stavanger og Bergen. Flyplassens egne anslag er opptil 50.000 passasjerer innen 2019. — Enhver tapping av Kjevik er negativt. Arendal er et viktig nedslagsfelt for Kjevik, og om vi mister passasjerer fra dette området, kan det tappe en flyplass som har et stort potensial, sier Falk-Petersen.

Konsesjon

I Avinor regner de med at Gullknapp får konsesjon til å starte ruteflyginger til Bergen og Stavanger. Lufthavnsjef Thomas Langeland frykter tilsvarende ruter fra Kjevik da kan bli rammet.

— Widerøe flyr disse rutene i dag, så de får svare for hva som blir konsekvensen. Men en rute fra Gullknapp som har daglige avganger til de samme destinasjonene som Kjevik, vil kunne redusere tilbudet her. Det er ikke denne regionen tjent med.

I Widerøe har de ikke regnet på om Gullknapp får konsekvenser for deres ruter.

— På generelt grunnlag kan vi si at hvis trafikkgrunnlaget blir svekket, kan det ha konsekvenser. Erfaringsmessig blir tilbudet dårligere når trafikkgrunnlaget blir tynnet ut, sier Silje Brandvold, informasjonssjef i Widerøe.

Etterlyser raushet

Debatten om Gullknapp har blusset opp etter at ordførerduoen i Kristiansand har uttrykt bekymring for at Gullknapp kan svekke Kjevik.— Dette er en tulledebatt. Man burde vært så raus at man ser at dette er en flyplass som tjener næringslivet i Arendal og som de etterspør. Hensikten er ikke konkurranse med Kjevik i det hele tatt, sier Einar Halvorsen (H), ordfører i Arendal og nestleder i styret i Arendal Lufthavn Gullknapp .

Han mener utspillene fra Kristiansand er smålige.

— Jeg forstår ikke denne debatten. Luftfartstilsynet har anbefalt konsesjon og saken burde vært avgjort for lenge siden. Men Avinor vil beskytte sin virksomhet og ønsker monopol, sier Halvorsen.

Han presiserer at konsesjonen nå dreier seg om noen få flyginger, og at det ikke er gjort noe vedtak om videre utvidelse av Gullknapp.

— Vi snakker ikke om noen konkurranse, men om et tiseters fly. Både Grundekjøn og Avinor overdimensjonerer denne saken.

Underskudd

Ledelsen ved Gullknapp har overfor samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gjort det klart at de skal drive med private midler. I Avinor tror de at det umulig kan lønne seg.

— Folk må kunne bruke pengene sine slik de vil, men vår erfaring fra å drive flyplasser i Norge, er at du må opp i en million passasjerer for at det skal være bærekraftig. De faste kostnadene er høye, mens inntekstpotensialet er lavt. Jeg vil tro at for en flyplass som Gullknapp snakker vi om et to-sifret millionunderskudd i året, sier Dag Faølk-Petersen.

Ved Gullknapp er kalkylene utgifter på opptil åtte millioner. Einar Halvorsen reagerer på uttalelsene.

— Vi vil kjøre med minimumsbemanning og er av den oppfatning at det vil gå i underskudd de første årene, og så gå i balanse etter hvert, sier han.

Ubegrunnet

Stortingsrepresentant for Aust-Agder Høyre, Svein Harberg, mener Kristiansand kan ta en fremtidig konsesjon for Gullknapp med stor ro.

— Gullknapp må gjerne ha offensive planer, og jeg synes det må være uproblematisk å gi konsesjon for denne flyplassen. Jeg er sikker på at departementet er oppdatert på utfordringene på Kjevik når de gir konsesjonen, sier han.

I Kristiansand tror varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) at Gullknapp får konsesjon. Han sier at det først og fremst er planene om en ytterligere utvidelse av Gullknapp og eventuelle statlige midler til Gullknapp de er kritiske til.

Han er ikke enig med Einar Halvorsen i at motstanden er smålig.

— Det er lagt utviklingsplaner for Gullknapp. Da er det ikke smålig å sende brev til Stortinget om at Gullknapp ikke skal få statlige midler, sier Kristiansen.