M/S Nesejenta var tidlig ute med egen facebookside. Nå har de 1895 «likes»  Foto: Roar Greipsland
Thomas Salvesen på M/S Storvig med en skikkelig rusk av en breiflabb
Ole Johnny Vik (fra v.), Lorntz Karlsen og Christopher Fredriksen på jobb i finværet i Lofoten. Trioen jobber om bord på M/S Nesejenta.
Et lite småbruk på Røst, øya langt ute i havet i Lofoten.
Ole Johnny Vik og Trond Christian Edvardsen er på lofotfiske med M/S Nesejenta, og i full gang med å sløye dagens fangst.
Landligge for en del av flåten på Røst.

— Får vi en hai eller en helt spesiell fisk er responsen veldig stor på Facebook, sier fiskebåtreder August Fjeldskår fra Lindesnes,

— Vi får mange tilbakemeldinger, og det er gøy at så mange følger oss.

Christopher Fredriksen er ivrig hobbyfotograf på Fjeldskårs garnbåt M/S Nesejenta. Fartøyet fra Lindesnes er sammen med M/S Lillejenta og M/S Storvig fra samme kommune ivrige brukere av sosiale medier, og antall «likere» øker nesten daglig.

- Dere har nå 1895 «likere» på Nesejentas facebookside. Er det viktig å få flest mulig?

— Nei, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Vi gjør det for moro skyld, men det er gøy at mange er med, sier Fjeldskår.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

«Liker» krig

Bjørn Wilhelm Kjellby, som har dratt i gang facebooksidene, er just nå i gang med en aldri så liten «fiskekrig» om flest «likere». For tiden fisker han på M/S Lillejenta, også det er Fjeldskårs fartøy.

M/S Nesejenta var tidlig ute med egen facebookside. Nå har de 1895 «likes»  Foto: Roar Greipsland

— Vi leder suverent! Dette er som i bilverdenen, hvor de sammenligner og ser effekten i forhold til bilens vekt og antall hestekrefter. Vi veier 13 tonn og Nesejenta 453 tonn. Vi har 661 «likere», og de har bare tre ganger flere «likere», men likes. De skulle jo nesten hatt 35 ganger så mange som oss, ler Kjellby og fyrer opp om en aldri så liten Facebook- krig til sjøs. Christopher Fredriksen har lagt ut en rekke bilder fra fisket i Lofoten de siste ukene.

— Jeg tror populariteten skyldes at mange av våre kjente på land vil følge med hva som skjer på fiskebåtene.

Personavhengig

August Fjeldskår synes det er artig at fartøyene er aktive på sosiale medier. Selv har han også sin private profil.

— Det er veldig personavhengig om fartøyene er med eller ikke. Bjørn Wilhelm Kjellby har hatt interesse for dette, sier Fjeldskår.

Fiskeflåten kan langt på vei fungere som sitt eget lille mediehus.

Kjellby laget facebookprofilen vinteren 2010/2011. Fjeldskår tror delingen av naturopplevelser, fangstene, uværet og dagliglivet på båtene er fasinerende for mange.

— Tv- serier med værutsatt fiske på havet har sikkert også bidratt til at folk blir mer nysgjerrige, sier Fjeldskår.

Tilgang til nett er et «must» for dagens fiskere, og øker samtidig trivselen for de som til enhver tid er om bord.

— Vi kan vise folk hjemme i stua en del bilder de vanligvis ikke får ta del i, fortsetter Fjeldskår.

Også Søgne- båten «Hunter» har sin egen hjemmeside på Facebook, med 1050 «likere».

Fiskernes eget mediehus

Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, synes det er artig å høre at fiskefartøyer har sin egen profil på Facebook.

— Stadig flere ser mulighetene sosiale medier gir oss til å vise fram det vi holder på med i hverdagen vår. Dette er et godt eksempel, og ikke bare næringsliv, organisasjoner og politikere som ser nytten av, sier Staude.

Hun mener fiskerne har et unikt utgangspunkt for å dele digitale historier med andre på Facebook.

— Det er bildene og filmsnuttene som i størst grad engasjerer. Fiskeflåten kan langt på vei fungere som sitt eget lille mediehus, og selv presentere det de ønsker å få fram, sier Staude.